Resepi Pulut Mangga Sedap dan Mudah


May 02, 2018
Dua hari lepas, Lisa ada berkongsi gambar pulut mangga di media social Facebook, kebetulan ramai pula yang PM minta resepi. Sebenarnya, Lisa memang teringin nak makan pulut mangga sebelum fly ke europe lagi tapi tak berkesempatan nak pergi restoran Thailand yang terletak di Doha ni.

Waktu Lisa duduk di Malaysia, bila teringin apa-apa, start enjin terus je pergi ke restoran atau stall yang menjual makanan tersebut tapi sekarang ni jika teringin apa-apa terpaksa masak sendiri sebab di Doha tak semua makanan yang tekak Lisa suka ada dijual di sini.

Baiklah di sini Lisa kongsikan resepi pulut mangga yang super sedap dan senang nak dibuat semudah ABC. Tapi resepi yang Lisa kongsikan ini, korang boleh ubat sedikit bergantung tekak masing-masing sebab Lisa buat tak terlalu masin dan tak terlalu manis bagi kuah santan tersebut.

Bahan Masak Pulut

2 cawan beras pulut
2 cawan air
Secubit garam

Masukkan kedua bahan dalam periuk nasi. Masak macam nasi juga. Jika button cook dah naik ke warm, tapi anda lihat masih tidak cukup masak maka bawa periuk nasi masakkannya di atas dapur dan tambah sedikit air. Kacau sehingga masak.

Sebenarnya Lisa masak cara macam ni, sebab tak da pengukus so terpaksa masak secara koboi sikit. Yang penting pulut tu masak.

Bahan Kuah Santan

1 cawan santan kelapa
2 sudu gula/brown sugar
2 helai daun pandai
2 sudu tepung jagung
1 sudu kecil garam

Masukkan kesemua bahan(kecuali tepung jagung) dan kacau sehingga mendidih. Bila dah mendidih masukkan tepung jagung yang telah dicampur dengan sedikit air. Bila kuah dah nampak pekat, tutup api.

Potong buah mangga mengikut bentuk yang anda suka.

Tadaaaaa..... dah siap!!! selamat mencuba!!!





3 comments:

  1. ya allah, tang kuah mek fail. letak santau kacau letak garam. ahahahhahaha. okei, nnt boleh tru yang ni pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..kuah tu kena sentiasa kacau nnti berketul dan xsmooth. slamat mncuba.

      Delete
  2. bestnyaaa..tapi tk leh lawan pulut durian..

    ReplyDelete

Powered by Blogger.