Banyakkan Berbual Dengan Bayi dan Anak


18:54
Ada setengah orang berpendapat tak perlu pun sembang atau berbual dengan bayi sebab mereka masih kecil dan masih tidak faham apa-apa yang kita cakapkan. Yang mereka tahu hanyalah menangis nak tukar pampers atau nak susu atau pun mereka tidak selesa. Tapi bagi Lisa sendiri sangkaan tersebut seperti tidak benar je.

Disebabkan Lisa tidak ada jiran untuk berbual secara fizikal dan hanya ada kawan dan saudara boleh berbual melalui media social, maka Lisa pilih anak-anak sebagai rakan baik untuk berbual. Walaupun nampak si Qaisarah(3 bulan) seperti tidak faham tapi sebenarnya dia seolah-olah faham apa yang Lisa berbual dengannya.

Sebagai contoh, siapa yang follow Lisa di IG story akan tahu betapa struggle Lisa nak berpuasa ketika menyusu. Maka beberapa hari Lisa berusaha untuk berpuasa tetapi masih gagal juga. Dan akhir sekali Lisa cuba berbual dengan Qaisarah tentang mama nak puasa, Qaisarah minum susu banyak time malam ye. Siang Qaisarah jangan minum susu banyak sangat, kesian kat mama.

Alhamdulillah bila banyak kali Lisa berbual dengannya tentang Lisa nak sangat berpuasa, akhirnya dapatlah Lisa berpuasa selepas beberapa hari dan beberapa kali percubaan untuk berpuasa.

Qaisarah beri kerjasama yang sangat baik dengan Lisa ketika berpuasa. Membuatkan Lisa tak teralu penat untuk berpuasa.



Sebenarnya anak kita faham apa yang kita cakap sejak mereka dari dalam kandungan lagi. Mereka dengar apa yang kita bualkan. Cuma mereka masih ada batasan untuk membalas apa yang kita cakapkan.

Macam Fareeq juga Lisa banyak berbual dengan dia. Bila pulang dari sekolah Lisa suka sembang dengan Fareeq walaupun masa tu tengah menyusukan Qaisarah. Sebenarnya, Fareeq nak Lisa main dengan dia selepas pulang dari sekolah tapi disebabkan Lisa kena susukan Qaisarah dan tidurkannya, so Lisa tak dapat nak bermain lama dengan Fareeq.

Jadinya, Lisa jadikan sesi berbual dengan Fareeq sebagai pengganti sesi bermain dengannya. Dan kadang-kadang kami akan tengok TV bersama-sama. Dan Lisa akan tanya macam-macam soalan untuk Fareeq jawab even cerita yang dia tengok adalah cerita cartoon. As a mom, we can create as many as question to give them respond to answer.

Sempena bulan ramadhan ini, Lisa banyak berbual dengannya tentang apa itu puasa, kenapa perlu berpuasa dan apa hikmah kita berpuasa.

Buat masa ni, Lisa tak tekankan untuk Fareeq berpuasa kerana dia masih umur 5 tahun tetapi apa yang Lisa tekankan adalah solat. Bila Lisa tak dapat nak tunjuk ajar nya tentang solat, Lisa akan minta bantuan suami untuk ajarkan dia solat dan mengaji.

Bila kita banyak berbual dengan anak mahupun bayi, sebenarnya kita sedang develop otak mereka dan menambah words baru dalam library fikiran mereka. Lisa tahu ni pun berdasarkan bacaan dari pakar kanak-kanak, dari blogger parenting serta sharing kawan-kawan dalam media social.

Lisa suka belajar dari mereka yang berpengalaman kerana Lisa banyak kelemahan dari segi ilmu parenting ni. Dan ilmu ini sebenarnya sangat penting untuk ibu bapa mahupun bakal ibu bapa.

Seronok bila dapat berbual dengan anak-anak ni. Kita akan jadikan mereka seperti kawan. Berbual, bergurau senda, gelak ketawa, menyanyi, menari dan sedih bersama-sama.

Hargailah masa anak kita yang masih kecil ini. Waktu inilah kita cuba bina hubungan yang kuat dengan mereka. Lisa ingat lagi ada seorang penceramah tentang keluarga menasihati supaya, jadikan diri kita kawan baik anak supaya suatu hari nanti bila dia ada masalah dia akan mencari kita sebagai orang pertama untuk dia ceritakan masalah dia kepada kita. Jika dia sudah mula mencari orang lain untuk menceritakan masalah dia, maka itu agak berbahaya tambahan pula apabila umur mereka menginjak remaja.


1 comment:

Powered by Blogger.