Dilema wanita menjadi gemuk selepas bersalin


August 17, 2015
Sebelum berkahwin banyak ibu-ibu mempunyai pinggang seperti kerengga. Namun selepas bersalin, istilah 'spare tyre' tak lekang dikalangan ibu-ibu yang sedah bersalin. Dan masa tu, banyak baju-baju dah tak muat untuk dipakai. ikutkan hati ingin diet dan potong kalori makanan sana sini tapi pada masa yang sama si ibu masih menyusukan bayi. Nafsu makan sukar dikawal. Ya, ibu sedang mengalami dilema.




Maka bagaimana si Ibu boleh kekal langsing walaupun selepas bersalin dan menyusukan bayi?

  • Kenali milk booster. Kita boleh pilih milk booster yang kurang lemak dan kurang kadar kalorinya contoh, badam, air kosong, anggur, madu, kurma, delima, buah tin dan sebagainya.
  • Jaga corak pemakanan. Mengurangkan gula tambahan dan lemak tepu yang selalunya ada dalam manisan,makanan bergoreng,keju, susu penuh krim dan daging berlemak. Cari alternatif dengan menggantikan makanan tersebut dengan rendah lemak,makanan yang kurang manis dan tanpa gula tambahan. 
  • Senaman. 20% penyumbangan penurunan berat badan adalah dari senaman dan 80% adalah pemakanan harian kita. Ada kajian yang menunjukkan bahawa ibu yang melakukan senaman secara konsisten bukan sahaja dapat menurunkan berat badan malah dapat meningkatkan pengeluaran susu badan kepada bayi.
  • Jaga kalori. Ibu perlu mengambil 1500 hingga 1800 kalori sehari untuk mengekalkan amaun susu. dan kelebihan menjaga kalori harian, ibu tidak akan meningkatkan berat badan. Diingatkan supaya ibu-ibu jangan buat diet yang melampau kerana ia boleh memudaratkan bayi. Tambahan pula zat dalam badan ibu dan anak akan berkurangan.
  • Jangan Tinggal Breakfast. Ada kajian membuktikan bahawa amalan sarapan pagi boleh meningkatkan metabolisme badan dan menyebabkan pembakaran tenaga berlaku lebih cepat. Tapi perlu diingatkan sarapan tidak semestinya tinggi karbo tetapi perlu tinggi nutrisi dan vitamin contohnya adalah shake herbalife yang mempunyai 55 nutrisi 18 asid amino yang selamat untuk bayi dan ibu.
  • Minum Air Kosong. Minumlah air kosong yang banyak sekurang-kurangnya 2litre sehari bersamaan 8 gelas. Ia bukan sahaja membantu menurunkan berat badan si ibu malah meningkatkan kuantiti susu badan. 



ibu gembira anak ceria

Saya menulis berdasarkan pengalaman sendiri, teman-teman dan melalui pembacaan. InsyaALLAH , ilmu yang ada dapat dikongsi bersama. Untuk mendapatkan berat badan yang lebih ideal dan sarapan pagi sihat, boleh hubungi:

HERBALIFE MAMA

Coach Lisa 

0193749822





No comments:

Powered by Blogger.