11 Rahsia Menjana Pendapatan Pasif


July 09, 2019
Dalam ig story yang lepas, Lisa ada kongsikan dengan rakan-rakan dan followers Lisa tentang beberapa cara bagaimana menjana pendapatan pasif dan mengapa sebagai seorang wanita, ibu dan surirumah perlu ada pendapatan pasif. Alhamdulillah, rupanya ramai yang ingin tahu lebih lanjut mengenai pendapatan pasif ini dan mereka bertanya lebih detail cara menjana pendapatan pasif ini.

Sebenarnya, Lisa bukanlah pakar dalam bidang kewangan malah bukanlah dalam kategori wanita yang bekerjaya setanding dengan Vivvy Yusuf yang mempunyai empayar bisnes yang besar. Lisa ini hanyalah seorang wanita yang hanya mahu pendapatan pasif sahaja untuk membantu keluarga di samping dapat memenuhi impian Lisa, suami dan anak-anak.

Jika anda sama situasi dengan Lisa maka atikel ini sangat sesuai dengan anda tetapi jika anda mencari peluang untuk menjadi wanita yang sangat berjaya dan bekerjaya, artikel ini bukanlah untuk anda sebenarnya.

Apakah itu Pendapatan Pasif?

Pendapatan pasif adalah pendapatan yang anda perolehi tanpa memerlukan anda keluar bekerja dan tiada time frame untuk melakukannya. Senang cerita pendapatan pasif ini adalah anda dapat duit ketika anda sedang tidur mahupun anda sedang berehat.


Mengapa wanita,ibu dan surirumah perlu ada pendapatan pasif?

Kerana sebagai seorang ibu dan surirumah, kita sangat sibuk dengan urusan rumah dan urusan keluarga sehinggakan tiada masa untuk melakukan aktiviti atau bekerja untuk mendapatkan pendapatan kecuali wanita yang bekerja keluar rumah. Jika ibu yang mempunyai anak lebih 2 orang sudah pasti masa mereka lebih tertumpu dengan anak-anak dan urusan harian yang kadang-kadang tidak pernah habis.

Tapi pada masa yang sama, jauh di lubuk hati mereka mahukan pendapatan untuk memenuhi kehendak diri.

Pernah dengar tak kata-kata dari seorang pakar kewangan dari negara Barat berkata, janganlah bekerja untuk duit tetapi biarlah duit bekerja untuk kita.

Lisa mula mendapat inspirasi membuat pasif income ini adalah dari pembacaan blog-blog yang penulisnya datang dari negara barat. Mereka banyak menjadi surirumah tetapi pada masa yang sama mereka menjana pendapatan yang lumayan dari sumber pendapatan pasif. Jika mereka boleh lakukan maka kita juga boleh lakukannya.

Adakah anda sudah bersedia untuk mengetahui 11 cara menjana pendapatan pasif?



Tulis Buku atau Ebook

Adakah anda seorang yang suka menulis? Atau adakah anda mempunyai kemahiran dan mempunyai pengetahuan luas tentang sesuatu perkara? Jika ya, anda sudah boleh mengambil pen dan pensel untuk mula menulis buku atau ebook untuk dikongsikan dengan para pembaca di luar sana yang sering dahagakan ilmu anda.

Jika anda seorang wanita yang suka membuat pelbagai jenis kek, anda boleh membuat ebook dengan berkongsikan pelbagai jenis resepi kek.
Jika anda seorang yang suka dekorasi rumah, anda boleh menulis tentang tips dekorasi rumah.
Jika anda seorang wanita yang sukakan DIY, anda boleh menulis tentang 100 cara membuat Diy.

Pelbagai lagi ilmu yang boleh anda kongsikan dengan pembaca.

Anda boleh pasarkan ebook anda di website Klikjer.com. Dan jika anda mahu pasarkan buku anda boleh rujuk di karangkraf, Telaga Biru dan sebagainya. Setiap jualan buku atau ebook, anda akan dapat komisen atau royalti berdasarkan peratus yang telah anda persetujui bersama pihak penerbit.



Dividen

Mungkin ada di kalangan anda sudah biasa dengar tentang pelaburan di bank-bank yang memberikan pulangan dividen kepada para pelabur. Jika hari ini, anda simpan duit di bawah bantal mahupun di bank yang tidak memberi sebarang dividen maka, anda sudah boleh melabur wang simpanan anda di dalam bank iaitu Tabung Haji, ASB dan sebagainya.

Berapa percent dividen yang bakal anda terima bergantung kepada sesebuah bank tersebut yang mana mereka membuat pengiraaan berdasarkan keuntungan yang mereka perolehi.

Sleeping Partner

Tahukah anda ramai peniaga dan syarikat kecil inginkan modal untuk mereka membesarkan lagi perniagaan mereka. Kepada anda yang mempunyai lebihan wang simpanan, anda boleh menjadi sleeping partner kepada mereka yang memerlukannya. Sleeping partner ini bermaksud, anda melaburkan duit anda kepada sesebuah perniagaan dan mereka akan memberikan anda dividen mengikut percent yang telah anda persetujui.

Tugas anda hanyalah memberikan modal kepada mereka sahaja tanpa memerlukan anda turun bekerja bersama mereka. Selalunya, dividen yang anda perolehi adalah ketika sesebuah akaun itu ditutup dan dikemaskini setiap tahun.

Melabur Dalam Vending Machine

Anda pernah nampak tak vending machine di pasaraya yang menjual snacks, minuman dan ada juga yang menjual permainan. Sebenarnya, cara ini juga salah satu dikira pendapatan pasif iaitu tanpa anda keluar pegi menjual snacks, minuman dan permainan. Anda hanya perlu keluarkan modal sahaja untuk mendapatkan vending machine ini dan anda sudah boleh menjana pendapatan pasif dari rumah.

Mungkin ada di antara anda berkata, satu snacks hanya untung beberapa sen sahaja, tetapi tahukah anda jika 1 minuman keuntungan anda dapat dalam Rm0.50 dan didarabkan dengan 1000 unit, maka anda sudah dapat pendapatan pasif sebanyak Rm500 tanpa anda keluar pergi bekerja.

Menulis Blog

Menulis blog merupakan salah satu cara menjana pendapatan pasif. Ramai blogger yang menghasilkan pendapatan yang lumayan hasil dari menulis blog. Jika di Malaysia, antara blog atau blogger yang terkenal dan menghasilkan pendapatan yang lumayan andalah seperti denai hati, cik epal dan lain-lain lagi.

Pelbagai cara yang boleh dilakukan untuk menjana pendapatan pasif dari menulis blog antaranya adalah dengan cara anda membuat review untuk sesuatu barang atau servis dari sesebuah jenama atau syarikat. Mereka akan membayar kepada anda mengikut upah yang telah dipersetujui.

Bagi anda yang mahu mula menulis blog, anda boleh klik di sini untuk mempelajari menulis blog dan klik di sini bagaimana anda boleh mendapat duit dari penulisan blog. Langkah demi langkah Lisa tunjukkan kepada anda yang masih baru.

Artikel Berkaitan: 6 Cara Mudah Buat Duit Dengan Blog

Affiliate Marketing

Kebanyakan website pada tahun 2019, banyak menawarkan affiliate marketing khas untuk mereka yang ingin menjana pendapatan pasif. Apakah affiliate marketing?

Affiliate marketing bermaksud anda mempunyai kod tertentu yang telah ditetapkan oleh sesebuah website dan anda boleh letakkan link kod tersebut di bahagian media sosial anda mahupun di blog anda. Apabila ada orang membeli barang di link kod anda, anda akan memperolehi komisen. Ia sangat mudah dilakukannya. Tidak semestinya anda perlu anda blog. Jika anda ada facebook atau instagram, anda sudah boleh memulakan affiliate marketing ini.

Antara affiliate marketig yang boleh anda sertai adalah:

Sewakan Bilik Lebihan Anda

Jika anda mempunyai satu bilik lebihan yang anda memang tidak gunakannya maka anda boleh beri sewa kepada mereka yang mahu menyewakannya. Selalunya pelancong luar suka akan menyewa bilik kerana bagi mereka, harga hotel lebih mahal. 

Anda boleh daftarkan sewaan bilik anda di Airbnb.com

Sewaktu Lisa melancong ke Australia, Lisa telah menggunakan servis Airbnb.com ini untuk menyewa bilik kerana di Australia harga hotel sangat mahal. Lisa berkongsi rumah dengan tuan rumah tersebut dan mereka sangat baik melayani kami. Lisa percaya anda juga boleh buat seperti mereka. 


Jual Gambar

Sekiranya anda mempunyai kemahiran dalam bidang fotografi, anda boleh menjual gambar yang anda ambil di beberapa website. Jika ada pembeli, anda akan mendapat komisen dari hasil jualan tersebut. Antara platform website yang menjual gambar adalah:

  • Shutterstock
  • Etsy
  • 500pxprime
  • Smugmug

Sewakan Ruangan Pengiklanan

Jika anda blog atau website, anda boleh sewakan ruangan periklanan kepada syarikat yang mahu mengiklankan produk atau servis mereka. Jika anda motor atau kereta, anda juga boleh sewakan ruangan car wrapping untuk pengiklanan. 

Dari segi harga sewa, anda boleh berbincang dengan syarikat tersbeut mengikut persetujuan bersama. 

Pelaburan Dalam Hartanah

Lisa ada beberapa orang ibu saudara yang bijak dalam bidang pengurusan hartanah. Dan mereka sudah pencen. Selalunya, anda akan dengar mereka yang pencen ini akan mendapat separuh pendapatan dari gaji mereka ketika sebelum mereka pencen dan ini adalah bagi mereka yang bekerja di kerajaan manakala bagi mereka yang bekerja di sektor swasta mereka akan dapat gratuiti.

Yang menariknya ibu saudara lisa ini, disebabkan mereka melabur dalam bidang hartanah iaitu mereka membeli tanah dan membina rumah, dan ada juga mereka membeli rumah dan mereka menyewakannya kepada orang lain. Setiap bulan mereka akan memperolehi wang sewa tersebut dan tanpa mengharapkan duit pencen mereka.

Sebenarnya,kita juga boleh lakukanya dengan cara membeli rumah atau tanah mengikut budget yang kita ada. Dan sampai satu ketika anda boleh menyewakannya kepada orang lain.

Sertai Multi Level Marketing atau Direct Selling Company

Alhamdulillah bila Lisa tengok kawan-kawan facebook Lisa ramai sertai MLM dan mereka sangat berjaya dalam syarikat tersebut. Ada yang sertai Mary Kay, Shaklee dan Herbalife. Jika ditanya kepada Lisa, 3 syarikat ini sangat stabil dan produk yang dikeluarkannya sangat bagus. Lisa tak kenapa ramai di kalangan kita mempunyai pandangan skeptikal terhadap perniagaan MLM ini.

Untuk pengetahuan anda bila anda sertai MLM ini, mereka sudah ada sistem yang bagus untuk menghargai setiap para penjual mereka iaitu salah satunya dengan memberi pendapatan pasif. Ia berlaku apabila orang bawah membuat jualan, dan orang atas atau mentor akan mendapat beberapa percent komisen yang telah ditetapkan tanpa orang atas tersebut keluar pergi mempromosikan barang.

Sebab itulah, mereka perlu bekerja sebagai sebuah kumpulan dan dengan cara itu mereka akan dapat pendapatan pasif yang stabil secara bersama-sama.


Perlu diingatkan bahawa pendapatan pasif ini bukan seperti pendapatan aktif iaitu berlaku dengan cepat seperti hari ini anda bekerja esok lusa anda boleh dah nampak hasil atau dapat income. Tetapi pendapatan pasif ini perlu dibina dari awal dan ia mungkin mengambil sedikit masa untuk mendapatkan hasilnya. Mungkin 3 tahun, mungkin 5 tahun, mungkin 10 tahun dan mungkin juga 20 tahun. Walaupun ia mengambil masa tetapi ia sangat berbaloi.

Semoga perkongsian Lisa ini dapat memberi sedikit sebanyak idea untuk anda menjana pendapatan pasif tidak kiralah anda masih bekerja atau pun anda menjadi surirumah sepenuh masa. Yang pentingnya adalah pendapatan ini dapat dijana tanpa anda perlu bekerja keras dan ia merupakan pendapatan sampingan.

Share this post with your friends!!

No comments:

Powered by Blogger.