Panduan Mengambil Confinement Lady Ketika Berpantang


April 26, 2019
Alhamdulillah, akhirnya tamat sudah tempoh berpantang lisa selama 44 hari. Banyak sungguh cabaran dan dugaan ketika berpantang yang lisa hadapi untuk anak kedua ini. Antara salah satunya, Qaisarah Yusra(nama anak kedua) menghidapi masalah demam kuning yang lama, almost 3 weeks. Sepanjang 3 minggu tu, Lisa terpaksa ulang alik hospital untuk pergi cek darah dan tengok bacaannya berapa. Sebenarnya, ini pertama kali lisa hadapi pengalaman anak demam kuning yang panjang atau prolonged jaundice sebab waktu Fareeq,alhamdulillah dia tak ada masalah demam kuning. Seingat lisa kami pergi ke klinik hanya sekali atau dua kali je.

Tak pe, Allah nak bagi hadiah pengalaman baru buat diri Lisa dan suami.

Sebelum ni, Lisa ada tulis mengenai 10 Checklist Persediaan 3 bulan sebelum bersalin dan antara salah satu checklist tersebut adalah mencari confinement lady. Ada yang kata penting ke ambil confinement lady ni?



Dah menjadi satu trend bila berpantang mesti akan ada confinement lady di sebelah. Kalau tengok instagram artis malaysia, satu per satu kongsikan gambar mereka bersama dengan confinement lady. Sebenarnya, Lisa pun  tahu kewujudan confinement lady ni dari Siti Nurhaliza bila tengok instagram dia. Dari situ Lisa start buat reasearch sikit pasal tugas dan confiement lady ni sebenarnya tujuan mereka ada untuk apa ketika kita berpantang.

Penting atau tidak untuk mengambil confinement lady, sebenarnya bergantung kepada situasi anda. Bagi situasi Lisa sangat penting nak ambil confinement lady waktu berpantang sebab mak ayah lisa tidak sihat sangat dan suami masa tu dah start bekerja di Dubai, Lisa ada perasaan risau pasal kemampuan diri untuk jaga bayi dan jaga diri Lisa sendiri dan pada masa yang sama Lisa juga kena jaga anak pertama yang dah start persekolahan dia.

Sebelum Lisa kongsikan panduan mengambil confinement lady ketika berpantang, Lisa nak anda faham dulu maksud confinement lady ni supaya tak lah confuse pasal tugas dorang nih. Nanti silap hari bulan ada yang confuse tugas confinement lady dengan tugas bibik. Ramai sangat yang ingat CL tu adalah bibik,bidang tugas dorang sememangnya lain sangat.

Confinement lady ni adalah wanita yang akan bantu kita ketika berpantang. Tugasan mereka bergantung kepada pakej yang anda pilih mengikut syarikat atau individu yang menentukannya. Basically, tugas mereka adalah membantu dari segi memasak masakan pantang, bantu untuk mengembalikan kesegaran badan kita seperti bertangas, bertungku, mandi scrub, berurut, tolong pakaikan bengkung serta penjagaan bayi.

Meh Lisa share sikit beberapa panduan untuk anda yang sedang mengandung dan merancang untuk mengambil CL. Ini berdasarkan pengalaman Lisa sendiri yang pernah ambil CL.

Perancangan

Ya, perancangan sangatlah penting. Lagipun, kita dah boleh jangka bila bayi akan dilahirkan. Masa tu, anda dah boleh berbincang dengan suami tentang nak berpantang di mana, sama ada di rumah mak ayah sendiri, rumah mak ayah mertua, rumah sendiri mahupun rumah saudara terdekat. Jika dah ada kata putus, maka dah boleh tanyakan siapa yang boleh jaga kita dan bayi. Pendapat lisa sebagai seorang wanita, kita perlu ada pembantu untuk bantu kita dalam seminggu atau 2 minggu selepas melahirkan bayi kerana masa tu badan kita bukanlah kuat sangat dan masih lemah. kita perlukan support. Jangan nak tunjuk hebat ye nanti ada kesan negatif yang mungkin akan berlaku.

Pembantu itu mungkin terdiri daripada mak ayah sendiri, mak ayah mertua mahupun individu yang rapat dengan kita. Jika tiada yang dapat membantu maka, anda sudah boleh mula mencari confinement lady sebagai pembantu anda.

Perancangan ni pun sangat penting untuk kita kumpul budget dan supaya kita boleh bersedia.

Bila nak buat booking untuk Confinement Lady?

Sebaik-baiknya semasa anda mengandung 3 hingga 5 bulan. Masa ni anda sudah boleh mula mencari CL yang berdekatan. Jangan tunggu usia kandungan sudah mencecah 8 bulan, baru anda nak cari. Waktu Lisa 6 bulan, Lisa baru nak cari. Lebih kurang 12 syarikat dan individu yang lisa contact semuanya kata sudah penuh untuk bulan due date lisa bakal melahirkan bayi. Ada syarikat yang mengatakan, kebanyakan ibu yang booking mereka sudah buat tempahan 4 hingga 6 bulan sebelum melahirkan bayi. Bermaksud anda perlu buat booking awal.

Mungkin ada di kalangan anda terfikir, macam mana kalau bayi lahir lebih awal dari due date kelahirannya. Jangan risau, CL ni sangat bijak. Mereka memang sudah bersedia untuk sebulan awal dan 3 minggu lewat dari tarikh due date yang anda berikan kepada mereka nanti. Macam lisa, bayi lahir awal sebulan dan bila lisa contact CL, dia terus on sebab mereka memang akan sentiasa bersedia sebelum dan selepas due date yang kita beri.

Kriteria Confinement Lady

Sebelum anda pilih confinement lady, pastikan anda sudah merancang dari awal berapa budget yang diperlukan. Jika budget anda banyak maka anda boleh ambil CL ni dalam tempoh yang lama serta banyak tugas yang boleh diberikan.

Sebagai contoh, bila lisa survey lebih kurang 10 hingga 12 syarikat dan individu yang buat perkhidmatan CL, rata-ratanya untuk tempoh 2 minggu dalam Rm1500 hingga Rm4000. Dan tempoh masa pula, ada yang menawarkan half day, full day dan stay-in(duduk sama dengan kita sehingga habis tempoh berpantang). Dan anda juga boleh pilih nak seminggu ke, 2 minggu, 3 minggu dan 44 hari.

Dari segi tugas, ada yang menawarkan tugas asas sahaja seperti berurut, bertangas, masak dan bengkung. Untuk tambahan pula ada yang menawarkan penjagaan bayi, sidai basuh baju bayi dan ibu, mandi scrub dan herba serta lain-lain lagi. Bidang tugas ni bergantung kepada keperluan anda.

Lisa ambil masa berpantang hari tu adalah half day je dan CL buat perkara asas sahaja. Tapi memang banyak membantu Lisa untuk betul-betul kembali pulih. Kak CL lisa, dia masak waktu tengahari tetapi lisa minta dia masak untuk 2 kali makan. So malam tak perlu lisa nak masak pulak. Setiap pagi memang CL akan mandi dan siapkan qaisarah kemudian dia tolong lisa untuk bertungku, mandi herba, scrub dan pakai bengkung. Untuk berurut dan bertangas, ada akak yang lain datang tapi dorang ni satu company. Lisa bayar kiranya under 1 company.


Sebenarnya, kalau boleh lisa nak ambil CL yang terus stay in di rumah, tapi memandangkan mak ayah lisa rasa tak selesa dengan orang luar so lisa decide hanya ambil CL untuk full day iaitu dari 8 pagi sampai 6 petang. Tapi lisa lambat buat booking, so kebanyakannya dah full so tinggallah yang half day dan yang basic je. Kiranya itu pun dah ok kot bagi lisa. at least dapat tolong perkaras asa pun dah cukup.

Dan lagi satu lisa nak kongsikan dengan anda, jika anda ada banyak budget, boleh je nak duduk confinement hotel and resort. Hotel ni banyak terdapat di bandar besar macam KL, Ipoh dan area selangor.

Hotel berpantang bermaksud, anda dan bayi akan dijaga sepenuh masa oleh pihak hotel tersebut. Dialah yang akan jaga bayi 24 jam dan mereka akan serahkan bayi kepada anda hanya untuk menyusu sahaja. Supaya sepajang berpantang anda akan dapat rehat yang betul-betul cukup dan tidak stress. Jika ditanya tentang bayaran, tentulah agak costly dan at least dalam tangan anda kena ready dalam Rm 10 000 ke atas. Hehehe.. dasyat sungguh.. tapi memang berbaloi.

Di bawah ni Lisa kongsikan gambar tentang service yang lisa ambil dari CL lisa di perak. Nama CL lisa adalah Bonda Confinement Care Services. Ini confinement lady yang cover di area ipoh, batu gajah dan seri isakandar.






Ini antara menu yang disediakan oleh CL, namanya kak ifa. Sebelum kak ifa datang ke rumah untuk hari pertama, dia dah berikan senarai nama menu yang selalu dia masakkan untuk orang berpantang tapi boleh diubah mengikut cita rasa kita. Lisa request untuk makan sayur sawi dan lobak putih sahaja sepanjang berpantang, so kak ifa hanya ikut apa yang lisa request dan untuk lauk pula lisa serahkan kat dia. 


Setiap pagi, kak ifa akan sediakan air mandian herba untuk lisa mandi. Daun herba ni kak ifa yang bawa dari rumahnya. 

Selepas mandi herba, kak ifa akan scrub badan untuk buangkan sel kulit mati dan beri supaya kulit makin nampak lebih mulus. Wah gituh...


Bila dah siap, kak ifa akan tolong tungkukan lisa guna batu sungai ni. Bertungku seluruh badan dan bahagian perut dia buat lama sikit sesi tungku supaya darah jalan lancar dan tiada darah beku. Dari segi saintifiknya, lisa tak pasti betul ke tidak tapi inilah nenek moyang kita amalkan.


Daun mengkudu ni diletakkan sekali ketika bertungku.


Lepas bertungku, sesi urut satu badan serta dipakaikan bengkung dan stokin. 

Oh ya, Qaisarah juga kak ifa yang tolong mandikan setiap pagi dan siapkan Qaisarah sehingga dia kembali tidur untuk sesi pagi.


Pilis dipakai selepas urut dan memakai bengkung.

Kak ifa datang dari pukul 8 pagi sehingga pukul 12 tengahari untuk sesi basic ni. 


Ni kak ima yang tolong lisa untuk urut.


Ni kak ifa yang banyak tolong lisa sepanjang berpantang.


Kak ima yang botakkan Qaisarah. Kemas cara potongannya. 

Rasanya itu sahaja perkongsian lisa untuk anda yang ingin mencari tentang confinement lady. Semoga dapat membantu. 






4 comments:

  1. assalam, bole share contact no. Bonda Confinment care service ni. thank you

    ReplyDelete
  2. nak rekemen Pakej Suraya nothercare pun ok, sebab akak ipar baru je bersalin dia amek dengan company ni

    https://surayamothercare.com/

    ReplyDelete

Powered by Blogger.