Permainan Merangsang Minda Tanpa Menggunakan Gadget


February 08, 2019
Sejak kebelakangan ini, ramai ibu bapa risaukan anak-anak mereka yang semakin ketagih dengan dunia gadget. Ada anak-anak yang boleh menghabiskan masa bersama gadget dalam tempoh yang lama iaitu sejam, dua jam dan tidak kurang juga seharian mereka mengadap gadget. Sebenarnya ada kebaikan dan keburukan apabila ibu bapa memberi gadget kepada anak. Sebenarnya, Lisa pun mengalami masalah yang sama tetapi, setelah Lisa mendapat kesedaran daripada hasil pembacaan di internet serta motivasi di television, Lisa baru tahu cara mengawal anak daripada ketagih gadget.

Ia berbalik kepada peranan sebagai ibu bapa. Ibu bapa lah yang sepatutnya mengawal aktiviti anak-anak tambahan pula ketika masa mereka bersama gadget ini.

Lisa nak kongsikan dengan anda tentang 1 website di mana anda boleh membawa anak anda jauh dari gadget serta dapat memberi rangsangan minda kepada mereka tanpa menggunakan gadget.

Anda boleh layari website tersebut:



Happy Go KL adalah website yang berkonsepkan kid-friendly activities, events and games. Ia ditulis oleh ibu bapa sendiri yang berkongsi pengalaman mereka pergi bercuti dan membuat aktiviti bersama anak-anak. Mungkin ada dikalangan ibu bapa buntu untuk melakukan aktiviti bersama anak-anak, maka anda boleh dapat idea di website ini.

Sebagai contoh, Lisa dapat membaca review daripada ibu bapa yang membawa anak mereka ke Kidzania. Semasa hari jadi Fareeq, Lisa dan suami menyambut hari jadinya di kidzania dan kami lihat Fareeq sangat gembira dengan melakukan pelbagai aktiviti yang disediakan di sana. Sekurang-kurangnya ia dapat memberi pendedahan kepada Fareeq untuk mencuba sesuatu perkara yang baru dan belajar tentang self-esteem.

Artikel berkaitan: Cara Elakkan Ketagihan Gadget Di kalangan kanak-kanak

Selain itu, dalam website ini ada berkongsi tentang tips parenting, mompreneur, travel with kids, dan giveaway khas untuk anda yang ada anak untuk dibawa pergi bercuti.

Di samping itu, anda juga boleh membeli permainan yang merangsang minda anak-anak tanpa menggunakan gadget. Anda boleh layari di link ini: http://happygokl.com/games/ 

Fareeq memang sukakan aktiviti yang mencabar minda sebab itulah Lisa beri pendedahan kepada dia dengan 2 game ini iaitu Lisa dapatkannya dari Happy Go KL Games.



Terdapat 2 jenis game yang diperkenalkan oleh Happy Go KL ini iaitu Games on the Go dan Lizards and Ladders.




Apa yang membuatkan fareeq sangat gembira main dua permainan ini adalah dia dapat kenal nama-nama baru haiwan di mana sebelum ini dia tidak pernah tahu. Serta permainan lizards and ladders, ia mengajar fareeq untuk mengira step box by box serta menguji kesabaran Fareeq untuk menghabiskan permainan ini. Dan apabila dia berjaya menghabiskan permainan ini iaitu di kotak nombor 100, dia sangat-sangat happy. 






Ini antara gelagat fareeq bermain permainan Happy Go KL Games. Excited sungguh dia bila Lisa ajak dia main bersama. Kami menghabiskan masa bersama untuk bermain permainan ini lebih kurang 45 minit hingga 1 jam.

Sepanjang bermain dengan permainan ini, Fareeq memang tidak minta gadget dari Lisa. Dan kebetulan memang Lisa didik Fareeq, bahawa masa gadget hanya 1 jam sahaja untuk 1 hari. Sebab itulah, dia tidak kisah jika tiada gadget di sebelah tetapi yang penting Lisa perlu sediakan beberapa aktiviti yang merangsang minda dia supaya sentiasa ada pengisian dalam diri Fareeq. 

Oh ya, sebelum lisa terlupa jika anda yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai Happy go KL ini,iaitu aktiviti bersama anak yang boleh dilakukan bersama serta event yang bakal diadakan di KL mahupun di Malaysia, anda boleh reach them di:

Website:

Facebook:

Email:
info@happygokl.com








No comments:

Powered by Blogger.