Bila Artis Sinetron Dipanggil Bibik...


November 18, 2017
Siapa kawan facebook Lisa dan perasan post Lisa last two week tentang diri ni disangkakan nanny kepada Fareeq. Kisahnya bermula bila Lisa turun playground dengan memakai pakaian Tshirt besar dan tudung sarung je sambil temankan anak bujang nak main di playground.

Tengah Fareeq main buaian, tiba-tiba dia boleh tertido dalam buaian tu.


Sambil Lisa ayunkan buaian tersebut, ada seorang minah Kenya with kid datang mendekati Lisa. Sambil, dia ayunkan that kid, dia berbual dengan Lisa. Tapi soalan first dia memang tak boleh bla...Hahhaha



'Are you his nanny?'
Mula-mula rasa nak hempuk je dia tuh, tapi Lisa terus je jawab
'No, I'm his mother' Nada Lisa tiada nada marah pun masih cool lagi.
'Oh sorry, I'm his nanny' Dia tunjuk diri dia dan budak tu. Kiranya, budak tu anak asuhan dia.

Dia terus tunduk malu. Dan kebetulan memang nak balik dah sebab kasihan tengok Fareeq, tidur dalam keadaan tak selesa. Lisa terus angkat dia dan bawa balik.

Lisa mengadu kat husband tentang kejadian tersebut. You know what my husband reply. Here!!!




Lepas kejadian hari tu, bila si minah Kenya tu jumpa Lisa dia buat muka malu dan memang tak nak tegur dah. Lagipun, trend di sini yang selalu bawa budak-budak ke playground adalah nanny/bibik, jarang sangat nak jumpa parents bawa anak-anak main playground. May be their parents so busy with their life.

Actually, Lisa tak kisah dan tak marah sangat pun orang nak panggil kita kuli ke atau bibik ke because people always said about their first impression. So, tak perlu pun nak marah bila orang tengok kita di tahap mana. At least, bila kita face that situation, I aware how small I am. Always jadi hamba Allah. Siapa kita nak bergelar Tuan sedangkan milik bumi ini Allah punya.

Down to earth. Humble.

For your information, kebanyakan bibik/nanny di negara Qatar consist of people from Asian such as Indonesian and Philipine. No wonder la, bila dia tengok Lisa ni macam bibik almaklum muka Asia kan. Pekerja dan buruh di sini also dari Indonesia and Philipine. Kebanyakan yang jadi Tuan di sini adalah orang Arab, orang Putih dan orang dari negara Europe. Tapi Ada juga orang Asia kerja pangkat tinggi tapi tak seramai golongan di atas.

Sampai satu tahap, Lisa rasa bila tinggal di Qatar bukannya perlu belajar bahasa Arab tetapi bahasa English and Philipine sebabnya kami banyak deal dengan orang mereka. Cashier, cleaner, promoter,driver semuanya dari philipine and India.

Kesimpulannya, setiap apa yang berlaku dalam hidup kita pasti ada hikmahnya. Hikmah dari situasi tersebut, sabar itu indah. Humble. Kita ni orang biasa-biasa saja. Kita hamba ALLAH, pemilik Alam semesta.






No comments:

Powered by Blogger.