Pasar Malam di Kota Doha, Qatar


November 12, 2017
Bila Lisa dapat notification dari dalam group Malaysian in Qatar mengenai pasar malam bakal diadakan di kedutaan Malaysia, masa tu rasa nak melompat sampai ke langit.

Frankly speaking, i really2 miss malaysian food even i cook Malaysian food everyday but it's not the same with air tangan kita dengan air tangan mak cik pak cik akak abang yang jual pasar malam.

Sometimes, the food sell in the night market its better taste than my cooking. Almaklum Lisa bukan power sangat bab memasak. Waktu kami tinggal di Malaysia, bila Lisa malas masak so i just start engine and terus pergi beli makanan.

For those Malaysian who stay in Qatar, for your information our embassy organize night market every Friday of first week of every month. There are a few stall which selling malaysian traditional food such as nasi kerabu, nasi lemak, satay, kuih muih and etc.

Gerai jual satay di Kedutaan Malaysia di Qatar



Bila dah lama tak pekena makanan Malaysia, rasa semua makanan nak beli tapi itu hanyalah nafsu semata-mata. Nasib baiklah, husband di sebelah control my craving untuk beli and Fareeq pula sibuk main kejar sana sini. So focus nak membeli makanan tu dah kurang sikit.

Tapi seriously, rasa happy bila all malaysian here berkumpul and at least boleh kenal each other.

Suasana meriah di kawasan kedutaan




Di sini, bukan sahaja menjual makanan tetapi ada juga yang jual keperluan masakan di mana di Qatar ni tidak dijual seperti kicap kipas udang, paste tom yam, perencah adabi masakan, mee kuning dan sebagainya.

Semasa membeli di sini, ada juga jumpa rakan-rakan yang Lisa pernah bertemu semasa usrah yang diadakan oleh Malaysian juga. They are very nice persons. Baru jumpa sekali dua, tapi macam rasa dah kenal lama.

Sebenarnya ramai juga rakyat Malaysia dah bermastautin di sini. Ada seorang Tuan Haji yang kami jumpa, beliau dah tinggal di Qatar sejak 1999 means that almost 18 years he was here. Tapi sekarang semua family dia dah balik Malaysia, sebab beliau pun tinggal beberapa tahun je lagi nak pencen. Anak-anak pun dah besar. Macam sirih pulang ke ganggang. Hehhe...

Kebanyakan mereka di sini sudah tinggal lebih 5 tahun di Kota Doha. Kalau nak cerita tentang pengalaman hidup di negara orang, 3 hari pun belum tentu cukup.

Jika korang baru berpindah ke Qatar, jangan lupa ya singgah di pasar malam Qatar di kedutaan Malaysia.

See ya!!!








1 comment:

  1. Bestnya dapat duduk di negara org..byk ilmu n budaya yg dipelajari.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.