Pengalaman Dari Songsang kepada Normal


December 19, 2014
Assalamualikum w.b.t

Bersempena hari jumaat yang mulia ni, aku dengan sukacitanya nak berkongsi dengan teman-teman yang mempunyai sama masalah atau lebih nice word is cabaran iaitu mempunyai bayi songsang ketika mengandung. Last 3 months, aku face this challenges. Orang kata, kalau baby kita dalam kedudukan songsang sampai la masa dia nak dilahirkan makanya operation lah jawabnya,memang tiada cara lain untuk baby keluar.

Aku scan 3 kali dan jawapan tetap sama, bayi aku masih dalam keadaan songsang. Nak ikutkan hati,memang aku nak sangat lahirkan Ameer Fareeq ni secara normal. Sampaikan aku scan dekat hospital swasta dorang tak nak terima kes aku,sebab tak nak ambil risiko untuk buat operation. Hospital tersebut hanya terima kes kelahiran normal sahaja.

Doktor kerajaan bagi masa kepada kandungan aku sehingga 34minggu,kalau masih songsang dorang akan keluarkan surat untuk aku lahirkan bayi ini secara operation. Bermaksud aku ada lagi seminggu untuk usahakan bayi ini dalam keadaan normal.





Tips dan amalan hindari bayi songsang yang aku dan husband aku buat

1) DOA

Setiap kali solat,aku dan husband memang doa banyak2 suapaya bayi ini dilahirkan secara normal dan selamat. Doa kena sungguh-sungguh, supaya apa yang kita hajati akan dimakbulkan. Aku juga minta mak ayah dan ibu bapa mertua doakan serta adik beradik, selain tu aku juga ada pos kat fb minta kawan-kawan FB doakan, almaklum aku bukanlah alim sangat mungkin ada doa dikalangan teman-teman yang ALLAH makbulkan. Orang kata kalau lebih 44 orang doakan kita,insyaALLAH dimakbulkan,bab tu aku no comment. Tapi yang penting minta je orang lain pun doakan sama.

2) SUJUD LAMA

Disebabkan usia kandungan aku pun dah cecah 7 or 8 bulan,so perut aku besar gila,so tak boleh solat seperti orang biasa. Aku dah start solat duduk. Tapi aku buat kedudukan sujud ni waktu ada masa terluang contohnya sambil tengok TV,aku akan spend dalam 5 minit untuk sujud. Tips ni aku dapat pun dari kawan-kawan dan adik beradik. Sambil sujud niatkan supaya baby lahir dalam keadaan normal.

3) LAMPU SULUH

Apa kaitan lampu suluh dengan kedudukan bayi songsang? Ha mula-mula aku pun rasa lawak juga tapi aku dan husband still buat amalan ni. Sebab usia 7 or 8 bulan, bayi dah dapat peka dengan cahaya dari luar perut. Makanya, husband aku letak lampu suluh di bawah perut aku dan aku dapat rasakan pergerakan baby. Boleh dikatakan setiap hari juga kitaorang buat ni.

4) PUJUKAN

Orang kata, bila kita bercakap baby dalam kandungan boleh dengar. Aku dan husband pun selalulah pujuk baby. Siap husband aku kata "Kalau Fareeq keluar normal papa bagi hadiah". 

Alhamdulillah, syukur dengan tips dan amalan ni semua akhirnya Ameer Fareeq dilahirkan secara normal. Rasa happy sangat2,bila Allah makbulkan doa kami. Esoknya,pergi jumpa balik doktor berkenaan dan doctor tersebut mengesahkan baby dalam kedudukan normal. Tapi malam tu, memang aku dapat rasa perut aku seperti berombak, gerakan yang agak dasyat. Tak sangka rupanya,baby tengah cari jalan keluar. Alhamdulillah, ALLAH ease our journey.

Selain tu, ada beberapa tips lain yang boleh korang amalkan antaranya

PEK AIS

Letak pek ais di atas perut bagi baby dalam keadaan yang tidak selesa, so dia akan ubah kedudukannya.

BERENDAM DALAM KOLAM RENANG

Tujuan ni sama macam pek ais,supaya baby akan ubah kedudukan.



Hadiah pertama papa kepada Ameer Fareeq,ganjaran sebab ikut cakap mama papa supaya keluar normal.





No comments:

Powered by Blogger.