Diari Aku Jadi Mama: Berpuasa ketika Hamil


July 03, 2014
Assalamaualaikum w.b.t



Alhamdulillah, alhamdulillah dan alhamdulillah...Allah masih beri kesempatan kepada aku untuk lihat di dunia ini. Sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang. Jika hari ini kita rasa kehidupan kita penuh dengan kesempitan dan kekecewaan, carilah sekecil zarah perkara yang masih boleh untuk kita bersyukur.

Bersyukur kerana masih ada selipar untuk dijadikan alas kaki,
Bersyukur kerana masih diberikan sepasang telinga,kaki dan tangan kerana berapa ramai di luar sana bila bangun tidur anggota badan sudah tiada,
Bersyukur kerana masih ada seorang suami yang tidur disebelah kita kerana berapa orang di luar sana hidup janda dan masih belum berkahwin,
Bersyukur kerana masih ada pakaian yang menutup aurat kerana berapa ramai orang di luar sana mendedahkan aurat serta dosa yang bertimpal


Subhnallah rezeki ALLAH itu luaskan?

Jika hari ini kita masih tidak tahu untuk bersyukur maka doalah banyak2 supaya dijauhkan menjadi seorang hambaNYA yang kufur nikmat.

(Peringatan untuk diri sendiri juga)

Dan hari ini aku bersyukur sebab Allah beri kesempatan kepada aku untuk berpuasa ketika hamil. Ramai wanita di luar sana tidak pernah ada pengalaman yang aku ada ini.

Tips berpuasa ketika hamil:

Bila doktor sudah sahkan diri kita ni sihat dan boleh berpuasa maka berpuasalah dengan niat supaya sepanjang kita berpuasa ni, tiada perkara yang tak diingini berlaku. Serta dapat completekan 29 hari berpuasa di bulan Ramadhan. Menjalani ibadah puasa ketika hamil bukan mudah dan tidaklah susah, kesabaran yang tinggi amat diperlukan.

Pemakanan ketika bersahur dan berbuka:

Pastikan nutrisi dan pemakanan seimbang. Macam aku, alhamdulillah sebab ada nutrisi HERBALIFE. 

Sahur: Kurma, Aloe Vera, Tea dan Shake + omega 3, calcium plus

Berbuka: Kurma, Aloe vera, Tea dan Shake, NW formula.

Selepas Tarawikh: Makan Regular meal yang sihat.( kurangkan makanan yg berminyak dan manis)

Air 2 litre.

Inilah rutin pemakanan aku. Alhamdulillah, sudah 4 hari berpuasa, tiada masalah lapar atau muntah2 serta kurang rasa penat. May ALLAH ease my Journey. amin


Jika ada ibu-ibu di luar sana yang hadapi muntah-muntah yang sangat teruk, selalu pitam serta pendarahan maka Allah memberi kelonggaran kepada ibu hamil untuk berbuka puasa.



ini salah satu buku yang aku baca semasa pregnant ni.

Aktiviti:

Jangan buat kerja berat-berat. Sebagai seorang surirumah, aku banyak masa di rumah dan di kelab nutrisi. Sebab sejak ada kelab segala appoinment bagai aku buat di kelab sahaja, lagipun kelab dan rumah hanya 10 minit sahaja, sangat dekat. Kalau ada appoinment di luar, barulah aku travel tapi tak jauh mana pun still dalam selangor atau area KL. Itulah dikatakan LAW OF ATTRACTION, sebab aku selalu fikirkan dapat customer yang dekat-dekat shj. Tapi ada juga customer yang jauh contohnya Kelantan, Perak, Johor jadinya mereka ni aku coach jarak jauh dan barang-barang pun HERBALIFE yang hantarkan depan rumah dorang. Kiranya semua di hujung jari.




amalan yang boleh diamalkan 




Beruasaha menjadi seorang ibu yang terbaik.




Sekadar Berkongsi

Jika ada ibu-ibu di luar sana yang inginkan kesihatan dan tenaga ketika hamil, saya sedia menjadi coach anda. :)





No comments:

Powered by Blogger.