Proses Autolisis-Ramadhan


June 28, 2014
Assalamualaikum w.b.t

Esok bulan Ramadhan. Tak sabar nak berpuasa. Inilah pertama kali aku berpuasa dengan gelaran seorang seorang isteri dan bakal ibu.


Ini kali ke-3 aku berpuasa dengan HERBALIFE. Memang berbeza bila bersahur dan berbuka dengan HERBALIFE, walaupun seharian bekerja di luar tapi tenaga masih ada dan alhamdulillah lapar tak terasa sangat.

Apakah makanan nutrisi yang terbaik semasa di bulan Ramadhan? Jawapannya, ada 1 sahaja iaitu Herbalife. mempunyai 55 nutrisi dan 18 asid Amino. Tambahan pula shake Herbalife adalah makanan sel. Untuk pengetahuan semua terdapat berlakunya satu proses yang berkaitan dengan sel badan kita semasa di bulan Ramadhan. ia akan memperbaharui sel badan. Jika sebelum ini Proses Autolisis memerlukan 90 Hari tetapi disebabkan bulan Ramadhan ia berlaku hanya 30 hari sahaja.

Apa itu Proses Autolisis?

Proses memperbetulkan sel-sel dalam badan, di mana sel-sel yang rosak akan disingkirkan dan diganti dengan yang baru dan yang baik.
- 10 hari pertama sebanyak 10% autolisis badan berlaku
- 10 hari kedua sebanyak 66% autolisis badan berlaku
- 10 hari ketiga sebanyak 100% autolisis badan berlaku

Maka sepanjang proses autolisis ini berlaku, jika kita berikan makanan yang bernutrisi tinggi dan yang baik maka insyaALLAH badan kita akan bertindak secara baik dan kesihatan kita makin bagus. Penurunan berat badan akan berlaku secara sihat di antara 2-5kg sebulan.

Sebaliknya, jika kita makan makanan yg berlemak dan yang kurang bernutrisi maka proses autolisis badan tidak dapat berlaku dengan baik. Maka terjadilah, walaupun bulan puasa tapi berat badan meningkat dan lemak juga bertambah.

Hargailah bulan Ramadhan yang bakal berkunjung tiba ini dengan cara yang betul.

Jadual berbuka dan bersahur


Aloe Vera- Aku paling suka aloe vera sebab dapat meningkatkan sistem penghadaman. Dan sepanjang kita berpuasa, asid dalam perut meningkat dan bila kita pekena secawan aloe vera dapat menuetralkan kembali asid dalam perut kita ni. 

Tea mix- kepada sesiapa yang termengantuk semasa terawikh, tea mix is the best sebagai boost energy semasa solat.

Shake- Bila berbuka, selepas capai aloe vera dan teh, terus ambil shake secawan untuk membekalkan nutrisi yang tinggi dalam badan. bila minum shake perut dah kenyang sikit. So selepas solat tarawaikh atau isya, bila nak makan makanan biasa, kuantiti yang kita ambil boleh dikawal berbanding bila berbuka kita terus capai makanan seperti biasa, kita akan ambil dua kali ganda.

Subhanallah, best kan berpuasa dengan Herbalife


Jom niat puasa malam ni


Sekadar berkongsi


Kepada sesiapa yang berminat dan ingin merasai pengalaman yang berbeza berpuasa di bulan Ramadhan boleh hubungi saya.

SELAGI ALLAH BERI KESEMPATAN UNTUK KITA MERASAI NIKMAT RAMADHAN MAKA CARILAH 1001 HIKMAh YANG TERSEMBUNYI DI BULAN INI.

Selamat berpuasa.





No comments:

Powered by Blogger.