10 Gangguan Ketika Hamil


October 13, 2014
Assalamualaikum w.b.t.

Sekadar perkongsian untuk semua bakal ibu di luar sana. Mungkin ada mommies yang risau tentang perubahan yang berlaku pada diri, jangan risau, itu sebenarnya adalah normal ketika mommies sedang hamil. Cuma bezanya, setengah mommies mengalami beberapa gangguan yg disebutkan dan ada mommies yang tidak mengalaminya, ia bergantung kepada badan kita.

10 Gangguan ketika hamil


1-Gusi Berdarah-waktu hamil, gusi mmg sangat2 sensitif dan lebih lembut. Makanya, pilih berus gigi yg lembut. Di awal pregnant, ak pun alaminya.

2-Sembelit- Otot usus akan dikendurkan oleh hormon kehamilan iaitu progestron, jadinya mommies mungkin alami masalah najis menjadi keras disebabkan masalah pencernaan yg lambat. Maka, banyakkan minum air at least 2litre dan pengambilan buahan.

3-Kekejangan.- Selalunya kejang di betis dan kaki. ini disebabkan kurangnya kalsium. Maka, mommies perlu ambil suplement kalsium ataupun ambil diet pemakanan yg kaya dgn kalsium.

4-Kerap buang air.- Kandungan yg semakin membesar akan menekan pundi kencing kita. Bagi mengelakkan bangun malam untuk ke tandas, make sure 3 atau 4 jam sebelum masuk tidur, tidak minum air yg banyak hanya sekadar haus shj.

5-Muntah- Selalunya berlaku pada awal 3 bulan kehamilan. Masalah ini jadi lebih teruk jika perot kosong, mellaui perjalanan yg jauh, terhidu bau yg tidak menyenangkan. Waktu awal kehamilan aku, seriously, aku tak boleh bau gel rambut husband aku, makanya kami berbincang dan dia setuju untuk tukar gel rambut. dan sejak tu, aku rasa aman dan bahagia.

6-Berpeluh dan ruam- Bintik-bintik merah akan timbul di kawasan yg mudah berpeluh contohnya leher,bahagian pelipat tangan dan kaki. ini berlaku disebabkan perubahan hornom. Mungkin ada setengah mommies tidak alaminya, macam aku memang sedang alaminya. Pada waktu ini, sebelohnya elakkan daripada berpeluh dan duduk di ruangan yg sejuk. Pakai baju yg longgar.

7-Berlakunya banyak cairan keputihan- yang ni dinasihatkan berjumpa terus dgn doctor, sebab ini melibatkan hormon di bahagian vagina.

8-Urat timbul- Pada hujung kehamilan, kemungkinan masalah urat timbul pada betis dan paha. Selalunya ia berlaku kepada mommies yg mempunyai berat berlebihan, makanya banyakkan rehat dlm kedaan kaki di atas bantal.

9-Sukar tidur- Selalu dikaitkan apabila kandungan semakin membesar. kemungkinan disebabkan bayi yg aktif menendang, kerap pergi tandas ataupunkandungan semakin membesar menyebabkan sakit ulu hati.

10- Sakit pinggang- Hal ini terjadi kerana faktor hormon kehamilan meningkat dan membuatkan sendi tidak stabil sehingga ke kawasan pelvik yg mengembang mengikut perkembangan bayi. Makanya, elakkan duduk di posisi yg sama pd jangka masa yg lama. waktu nak tidur, pastikan ada bantal di bawah kaki.


Semoga perkongsian ini, membuatkan mommies tidak terlalu risau dengan gangguan yg sedang dialami. Hanya laluinya dengan sabar dan tabah serta boleh mengambil tips2 yg diberikan. Semasa kehamilan, pemakanan yg seimbang dan aktiviti harian sangat dititik beratkan.


Hargailah setiap detik ketika anda hamil. Saat-saat inilah, kita lebih menghargai ibu kita kerana, baru kita tahu bagaimana ibu kita melahirkan kita. Sudahkah anda telefon ibu anda pada hari ini? I love my mom very much. 



No comments:

Powered by Blogger.