Pengalaman Dan Tips Mendidik Anak Lelaki


February 12, 2019
Mempunyai anak lelaki merupakan satu anugerah terindah buat si ibu dan si bapa. Mungkin ada ibu bapa di luar sana terlalu menginginkan anak perempuan tetapi ALLAH mengurniakan anda anak lelaki. Sebenarnya, mendapat anak lelaki atau anak perempuan adalah hadiah daripada ALLAH jika ingin dibandingkan mereka yang tidak mempunyai anak walaupun sudah bertahun-tahun mendirikan rumah tangga. Bersyukur atas kurniaan yang ALLAH berikan.

Sebenarnya mempunyai anak lelaki atau anak perempuan, masing-masing mempunyai tanggungjawab untuk membesarkan mereka menjadi seorang hamba ALLAH yang berguna di atas muka bumi ini. Tetapi pada masa yang sama sebagai ibu bapa kita perlu tahu teknik dan cara pendekatan mendidik anak yang berlainan jantina. Kerana fitrah mereka adalah berbeza.

Alhamdulillah, ALLAH kurniakan Lisa anak pertama adalah anak lelaki. Pada mulanya, Lisa agak culture shock juga kerana Lisa tidak pernah ada adik lelaki dan tidak pernah ada pengalaman membesar bersama-sama dengan adik beradik lelaki walaupun abang Lisa yang sulung adalah lelaki tetapi disebabkan faktor jarak umur yang terlalu jauh maka kami tidak begitu rapat. Maka bagi Lisa, ini merupakan pengalaman baru serta chapter baru dalam kehidupan Lisa.

Mendidik anak lelaki sebenarnya bukan mudah dan bukannya susah, cuma sebagai seorang ibu Lisa perlu ada sedikit sebanyak ilmu dalam mendidik anak lelaki ini. Kebetulan Lisa mempunyai suami yang berlatar belakangkan adik-adiknya juga semua perempuan, maka ini juga pengalaman baru bagi dia dalam mendidik anak lelaki.

Sifat dan tingkah laku anak lelaki ini boleh dilihat seawal setahun lebih. Dari situ, Lisa cuba mengenali lebih dekat sifat dan tingkah laku Fareeq(nama anak Lisa yag pertama). Pada awalnya, Lisa agak tertekan juga kerana fitrah dan sifatnya sangat bertentangan dengan diri Lisa sendiri.

Kebetulan, kawan baik Lisa kebanyakannya mempunyai anak perempuan dan Lisa lihat mereka lebih mudah mendidik anak perempuan berbanding anak lelaki. Masa itu, Lisa rasa agak sedih sebab terlalu penat untuk membesarkan anak lelaki ini, tetapi bila mak abah dan suami beri sokongan maka dari situ Lisa cuba untuk belajar sedikit demi sedikit untuk mendidik anak lelaki ini.

Ini adalah pengalaman Lisa dengan Fareeq dan disertakan tips mendidik anak lelaki. Jika anda rasa ia juga boleh diaplikasikan untuk anak lelaki anda, cubalah mungkin ia memberi kebaikan kepada anda dan anak anda.



1. Anak Lelaki suka akan Timeline atau Masa.

Ini antara cabaran yang Lisa hadapi dengan Fareeq iaitu bila Lisa minta dia buat sesuatu dengan segera atau 'sekarang' , dia memang susah untuk lakukannya. Contohnya,

Lisa kata
" Fareeq, pergi mandi sekarang"
"Fareeq, pergi makan sekarang"

Guess what?

Dia tidak hiraukan pun apa yang Lisa katakan. Sebenarnya, anak lelaki ini suka diberi masa dan mereka suka bercakap tentang masa. Jika anda perasan orang lelaki suka memakai jam di tangan bermaksud mereka suka akan masa dan timeline. Maka Lisa cuba untuk ubah ayat iaitu

"Fareeq, mama bagi masa 5 minit untuk Fareeq main dan lepas tu pergi mandi"
"Ok, mama"

Sejak itu, tanpa perlu disuruh, Fareeq dah boleh pergi sendiri dan tiada paksaan dan tiada nada suara tinggi dari Lisa. Dia sendiri yang akan alert tentang masa dan faham selepas buat sesuatu, dia perlu lakukan sesuatu mengikut apa yang Lisa minta.

2. Anak Lelaki suka diberi pilihan dan tidak suka dipaksa.

Kalau boleh jangan terus berkata tidak kepada anak lelaki kerana mereka akan mudah tantrum dan mudah mengamuk jika tidak diberi apa yang mereka mahu. Dan anda perlu faham bahawa anak lelaki ini suka diberi pilihan supaya mereka tidak tantrum. Sebagai contoh, anda menghadapi situasi anak anda inginkan permainan yang mahal dan anda tidak mahu membelikannya. Jangan berkata tidak kepada mereka tetapi beri mereka pilihan, contohnya;

"Fareeq apa kata kita pergi ke kedai yang lagi satu, di sana Fareeq boleh pilih toys yang fareeq nak atau fareeq duduk di kedai ni tetapi tidak boleh beli sebarang permainan yang Fareeq nak. Fareeq nak pergi ke kedai yang lagi satu tak?"

Guess what?

Anak lisa terus keluar dari kedai permainan yang mahal dan kami masuk ke kedai permainan yang jauh lebih murah. Pada usia umur 3 hingga 5 tahun, mereka masih tidak tahu nilai harga sesuatu barang, maka masa ini anda masih boleh berbincang dengan mereka. Bagi mereka, selagi permainan tersebut boleh dimain dan ia memberi keseronokan kepada mereka.

Ini adalah contoh situasi yang pernah Lisa alami dengan anak lelaki. Jika anda mengalami situasi yang berbeza, maka anda perlu bijak untuk merancang pilihan yang boleh diberikan kepada mereka.

3. Anak Lelaki suka pujian dan pelukan serta sentuhan.

Mungkin ada ibu bapa di luar sana menganggap anak lelaki ni, tidak perlu dipeluk, tidak perlu diberi pujian atau diberi sentuhan supaya mereka menjadi lelaki yang sejati, bak kata orang menjadi lelaki yang sado. Fahamilah bahawa, dengan pujian, pelukan dan sentuhan membuatkan anak lelaki lebih lembut hati dan mudah untuk mendengar kata ibu bapa kerana itu juga merupakan pengikat kasih sayang.

Ada sesetengah lelaki yang sudah besar, malu untuk peluk ibunya. Kenapa nak malu? Itukan ibu kita.

Sebab itulah, didik anak lelaki sejak kecil untuk berkasih sayang dengan melalui pujian,pelukan dan sentuhan. Supaya mereka lebih menghargai ibu dan seorang wanita.

Pernah Lisa nampak Fareeq sedih sangat sebab permainan dia sudah rosak. Lisa datang menghampiri Fareeq dan berkata

"You need hug?"
"Yes, I need your hug mama. Fareeq sedih"

Kami saling berpelukan. Bila dah dua atau tiga minit Lisa tanya Fareeq.

"Now, you feel relieved? Feel much better?"

Fareeq mengangguk dan kembali tersenyum.

Dan bab pujian pula, anak lelaki memang suka dipuji kerana itu merupakan booster bagi mereka. Jika anda perasan, anak anda yang berumur 4 tahun ke atas suka berkata selepas mereka menyiapkan sesuatu perkara sebagai contoh, mereka membina lego dan hasilnya lego tersebut berbentuk robot. Mereka akan bawa robot tersebut dan tunjuk kepada anda

"Mama, cuba tengok ni"

Maka, anda perlu memberi pujian walaupun hasilnya tidaklah berbentuk robot sangat tetapi murahkan sahaja dengan pujian supaya mereka lebih bersemangat.

"Wah cantiknya robot fareeq. Apa nama robot fareeq ni?"

Fareeq terus gembira bila dapat pujian sedemikian.

4. Anak Lelaki tidak pernah rasa takut. 

Untuk bab ini, sebenarnya sampai sekarang Lisa masih menghadapinya kerana Fareeq tak pernah rasa takut untuk melakukan sesuatu perkara yang berbahaya. Walaupun usianya nak masuk 5 tahun tetapi dia tidak pernah ada perasaan takut walaupun sudah banyak kali Lisa dan suami keluar masuk klinik sebab dia jatuh, lebam sana sini dan luka sana sini. 

Dan itulah fitrah seorang anak lelaki, mereka tidak pernah ada perasaan takut. Yang mereka tahu, dengan melakukan perkara tersebut ia dapat memberi keseronokan dalam diri mereka. 

Dengan fitrah tersebut juga, sebab itulah pekerjaan yang banyak risiko dipikul oleh lelaki bukannya wanita. Contohnya kerja panjat tiang elektrik, kerja bina bangunan, kerja askar komando, semuanya terdiri daripada lelaki. Bermaksud sudah fitrah ALLAH tiupkan semangat berani kepada mereka. Jika kita faham tentang fitrah ini, maka insyaALLAH kita boleh deal dengan kelakuan anak lelaki. 

Dalam melayani fitrah anak lelaki yang tidak pernah ada perasaan takut, ia juga ada hadnya. Lihatlah jika permainan atau perkara yang mereka lakukan membawa kemudaratan kepada mereka, cubalah halang dan beri mereka pilihan untuk bermain permainan yang lain. 

Sebagai contoh, anak Lisa memang suka memanjat dan dia akan terjun dari tempat yang tinggi. Maka Lisa lihat jika ia sekadar kerusi yang tidak terlalu tinggi, Lisa cuba biarkan tetapi jika ia agak tinggi Lisa akan letak tilam di bawahnya, supaya bila dia jatuh dia tidak akan cedera. 

Kalau boleh jangan terus melarang anak untuk melakukan sesuatu perkara kerana ia mungkin boleh memberi perasaan terlalu takut kepada mereka. Dan lama-lama ia memberi kesan negatif kepada diri anak lelaki tersebut seperti mereka tidak mempercayai kemampuan diri mereka sendiri dan mempunyai perasaan terlalu takut kerana sejak kecil ibu bapa sentiasa melarang mereka. 

Lisa pernah ada pengalaman berjumpa dengan seorang anak kecil lelaki ni, umur anak ini lebih kurang 2 tahun tetapi Lisa lihat anak ini sangat-sangat takut untuk melakukan sesuatu perkara sehinggakan dia takut untuk turun dari katil, takut untuk berjalan, takut untuk melakukan sesuatu perkara yang dia sebenarnya ingin lakukan cuma perasaan takut terlalu menguasai diri. 

Bila berbual dengan pengasuhnya, rupanya ibu bapa anak kecil ini sering melarang anak ini untuk melakukan sesuatu perkara kerana ibu bapa ini terlalu takut anak mereka jatuh, takut anak mereka lebam dan luka. Sebenarnya dengan jatuhlah, anak ini belajar untuk berjalan, berlari dan explore everything in this world. Tetapi seperti yang Lisa katakan, ia ada limitation. 


5. Anak Lelaki Suka Diberi Tanggungjawab 

Selain fitrah anak lelaki tidak ada perasaan takut, anak lelaki ini juga suka diberi tanggungjawab. Dengan tanggungjawab yang diberikan mereka merasai diri mereka lebih dihargai. Percayalah dan cuba anda lakukan kepada anak lelaki anda. 

Perkara yang mudah dilakukan adalah, beri mereka tanggungjawab untuk mengambil sesuatu barang dan diberikan kepada anda. Contohnya,

"Fareeq, tolong mama ambilkan cawan di dapur. Tolong isi air sekali, mama haus. Kasihan mama"

Fareeq dengan gembiranya akan melakukan perkara tersebut kerana kita memberi kepercayaan dan tanggungjawab kepada mereka untuk melakukannya. 

Walaupun ia nampak mudah, tetapi ia memberi kesan besar kepada anak lelaki supaya mereka faham tentang tanggungjawab. 


6. Anak Lelaki Suka belajar dan mudah faham tentang Kemahiran atau Skill

Percaya atau tidak, anak lelaki ini mudah belajar dan faham tentang sesuatu perkara yang melibatkan kemahiran. Tidak dinafikan ada juga anak lelaki yang suka belajar tentang pembelajaran. Rata-rata Lisa lihat anak lelaki lebih suka sesuatu perkara yang melibatkan kemahiran.

Sebagai contoh, mak mertua Lisa pernah cerita tentang suami Lisa semasa dia berumur 4 atau 5 tahun. Setiap permainan yang baru dibeli, dia akan buka permainan tersebut dan permainan tersebut akan relai. Sebab dia nak tahu, bagaimana kereta bateri tersebut boleh berfungsi dan boleh bergerak. 

Dan Lisa juga lihat, Fareeq jenis mudah faham tentang kemahiran. Sebagai contoh semasa umur dia 4 tahun, Lisa ajar dia sekali sahaja cara on aircond dan radio dalam kereta. Hari yang seterusnya dia dah boleh lakukan sendiri. Sama juga dengan kemahiran melipat baju, butang baju. Anak lelaki memang akan mudah faham perkara yang melibatkan kemahiran.






Baiklah itu sahaja perkongsian Lisa mengenai pengalaman dan tips mendidik anak lelaki. Penulisan Lisa ini bukanlah dari seorang yang pakar dalam bidang kanak-kanak tetapi Lisa menulis sebagai seorang ibu yang mempunyai anak lelaki serta mencedok pengalaman dari ibu-ibu sekeliling Lisa yang mempunyai pengalaman mendidik anak lelaki. Mereka juga berkongsi perasaan yang sama dengan Lisa. 

Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada anda yang mempunyai anak lelaki. Untup tips mendidik anak perempuan, tunggulah ye... mana tahu anak yang Lisa kandungkan sekarang anak perempuan insyaALLAH lagi 3 atau 4 tahun Lisa kongsikan pula tips mendidik anak perempuan. 

Thanks for stopping by my blog.

















2 comments:

  1. Replies
    1. you are welcome dear :) thanks for stopping by here. really appreciate it.

      Delete

Powered by Blogger.