Pengalaman Mengandung Anak Perempuan


June 23, 2019
Setiap wanita yang bergelar ibu pasti ada ceritanya yang tersendiri bagi setiap anak yang dilahirkan. Ada kenangan pahit dan tak kurang juga kenangan manis yang pernah dilalui sepanjang mengandungkan anak selama 9 bulan dalam kandungan.

Lisa sangat kagum dan terhibur bila membaca pengalaman ibu mengandung yang dikongsikan dalam group facebook khas untuk ibu-ibu yang mengandung dan menyusukan anak. Ada yang menyedihkan, ada yang kelakar dan ada juga yang meruntun jiwa.

Apa pun pengalaman yang dilalui oleh setiap ibu sama ada pahit atau manis, sebenarnya itu adalah hadiah terbaik yang Allah anugerahkan kepada wanita bergelar ibu.

Bagi entry post kali ni, Lisa nak kongsikan dengan anda tentang pengalaman Lisa mengandungkan anak kedua iaitu Qaisarah Yusra. Banyak suka duka jerit perih yang Lisa lalui ketika melahirkan Sarah. Ya lah, setiap anak lain ceritanya kan.

Lisa mula mengandungkan Sarah ketika berada di Doha,Qatar. Masa tu, suami Lisa masih bekerja di sana. Bila kami tahu, Lisa mengandung mula-mula memang rasa terkejut dan bercampur gembira sebabnya Lisa baru lepas keguguran 6 bulan sebelumnya. Alhamdulillah, perancangan Allah itu sangat terbaik buat kami sekeluarga. Selepas beberapa minggu Lisa tahu yang Lisa ni mengandung, maka bermulalah fasa morning sickness yang sangat teruk. Inilah pertama kali Lisa alami morning sickness kerana masa mengandungkan Fareeq, Lisa tak pernah ada morning sickness sampailah melahirkannya.

Tapi kali ini ALLAH betul-betul uji tahap kesihatan Lisa. Bangun dari tidur sahaja, terus muntah sehingga 5 ke 6 kali sehari. Semua makanan tak boleh masuk mulut sebab rasa sangat loya. Tapi nafsu makan memang membuak-buak cuma tak boleh nak makan. Pening kepala sangatlah teruk dan tambahan pula Lisa tak boleh langsung bau orang masak dan bau dapur. Allahuakbar, ALLAH je yang tahu betapa seksanya morning sickness ketika awal 3 bulan mengandungkan anak kedua ni.

Bila morning sickness melanda diri, maka emosi Lisa juga terganggu. Rasa nak cepat marah. Rasa semuanya serba tak kena. Mangsa kemarahan Lisa adalah Fareeq dan suami. Kadang-kadang rasa sangat kesian kat suami dan anak. Mujurlah mereka faham.I felt so blessed and actually I hardly try to control myself. Boleh dikatakan setiap hari Lisa minta maaf pada suami sebab takut hati dia terguris atau terasa dengan sikap Lisa, alhamdulillah he also try to understand what I had gone through.

Sebab itulah Lisa faham bila orang sakit ni, emosinya memang sangat tak stabil dan sebenarnya Allah uji orang yang sakit dan orang yang menjaganya. Kedua-dua pihak perlu bersabar untuk melalui fasa ujian tersebut.

Boleh dikatakan selama 3 bulan Lisa mengandung di Qatar, Lisa jarang sangat keluar rumah sebab takut muntah di tempat awam. Dan selama 3 bulan tu jugalah muka Lisa memang nampak lesu dan serabut. Bila suami ajak keluar jalan-jalan ambil angin, Lisa langsung tak suka pakai make up dan biar je muka ni natural beauty(hahah...beauty la sangat..just kidding).

Sampaikan suami pernah tegur "Peliknya you sekarang, tak pakai make up pun kan. Selalu kalau keluar at least mesti you akan pakai bedak and lipstick".

Ha nampak sangat tahap kemalasan yang melampau nak make up ketika itu.

Itulah cerita semasa fasa pertama mengandungkan anak kedua ni.

Fasa kedua pula, lain ceritanya.

Masa ni, Lisa dah mula rasa kurang morning sickness dan pening kepala pun dah tiada. Keinginan nak pakai make up pun kembali muncul. Rasa seronok sangat bila kesihatan kembali pulih. Nafsu makan yang dulu disekat-sekat, ha sekarang dah terlepas. Memang Lisa mengaku Lisa makan banyak sangat dan rasa suka minum susu. Sebelum ni, Lisa sangat tak suka minum susu apatah lagi susu segar.

Berat semakin naik dengan jayanya. Dan Lisa minta izin suami nak balik Malaysia dan duduk dengan mak abah. Masa tu, suami Lisa dapat cuti sebulan dan kami pun cuti-cuti Malaysia. Tak lupa juga jalan-jalan cari makan.

Bila usia kandungan dah masuk 5 bulan, kami bercuti di Cameron Highland,Lisa sempat panjat bukit ketika itu. Mujurlah tak ada apa-apa yang berlaku walaupun sebenarnya risau juga.

Sempat bercuti di Terengganu selama 2 hari 1 malam.


Pantai Terengganu memang memukau. Waktu ni, Lisa tengah mengandung 5 bulan.

Fareeq dan pasir tidak dapat dipisahkan.


Kemudian, kami bercuti ke Cameron Highland selama 2 hari 1 malam.


Entah kenapa, kali ini Lisa makin suka masuk kedai emas. Setiap kali nampak kedai emas pasti kaki ni cepat melangkah masuk. Seronok tengok warna emas dan bentuk cincin dan gelang. Tak rasa nak beli cuma dapat tengok pun dah rasa gembira. Pelikkan. Sebenarnya, sepanjang hidup Lisa tak pernah suka dengan emas apatah lagi ingin memilikinya walaupun kawan-kawan kata beli emas ni bagus untuk investment dan pada masa yang sama boleh berhias cantik. Tapi bagi Lisa, emas tu merimaskan sebab kulit Lisa sangat sensitif dan cepat gatal kalau memakai cincin,gelang mahupun rantai.

Waktu awal perkahwinan, suami Lisa yang selalu ingatkan supaya pakai cincin kahwin dan cincin tunang dijari sebab Lisa selalu lupa nak pakai. Heheh..dia takut ada orang lain ngorat bini dia..

Kemudian bila masuk fasa ketiga iaitu usia kandungan Lisa dah mencecah 7 bulan. Ketika itu, suami Lisa dah nak kembali masuk kerja di Dubai. Lisa dan anak tak boleh ikut sekali sebabnya visa kami mengambil masa yang agak lama untuk diproses serta mak abah pun tak bagi Lisa naik kapal terbang memandangkan Lisa pernah keguguran selepas menaiki kapal terbang serta disebabkan keletihan yang melampau.

Sepanjang 3 bulan mengandung tanpa suami di sisi, ia juga merupakan pengalaman yang sangat berharga dan agak mencabar buat Lisa . Walaupun, masa tu Lisa duduk dengan mak abah tapi Lisa kalau boleh tak nak menyusahkan mereka. Setiap hari Lisa akan hantar dan ambil Fareeq di sekolah serta barang-barang keperluan juga Lisa akan beli sendiri.

Masa itu, baru Lisa faham betapa hebatnya wanita yang mengandung tanpa suami di sisi dan Lisa sangat tabik hormat pada mereka yang hidup berjauhan dengan pasangan. Semuanya dilakukan sendiri tanpa mengharapkan bantuan pasangan. Ia bukan mudah. Sangat-sangat lah susah.

Jika diberi pilihan memang Lisa nak suami berada di sisi supaya merasai susah senang bersama-sama tapi apa kan daya, keadaan memaksa kami untuk berjauhan.

Teringat pula kisah viral yang baru-baru ini, tentang seorang ustaz selebriti menceraikan isterinya yang sedang mengandung. Allahuakbar, masa tu pelbagai perasaan bercampur baur.Rasa nak marah,geram dan rasa nak bagi tazkirah je kat ustaz tersebut sebab nak bagitahu mengandung tanpa suami di sisi bukan mudah. Dan dia senang-senang nak lafaz cerai. Tetapi bila difikirkan kembali, itu dah ditentukan ALLAH buat keluarga ustaz tersebut. Jodoh, mati adalah rahsia ALLAH, siapa kita untuk menafikannya. Itu mungkin yang terbaik buat mereka.

Namun begitu, wahai para suami hargailah isteri anda yang sedang mengandung walaupun para suami tidak dapat berada di sisi disebabkan perkara yang tidak boleh dielakkan, sekurang-kurangnya berilah sokongan moral dan berilah kemudahan kepada si isteri.

Sokongan moral seperti tanyakan khabar dan keadaan isteri yang mengandung. Beri kata-kata semangat kepada mereka dan minta orang sekeliling isteri untuk melihat keadaan isteri tersebut dan pada masa yang sama mohon kepada ALLAH untuk menjaga isteri dibawah lindunganNya. Manakala, kemudahan yang boleh para suami sediakan untuk isteri seperti rumah yang selesa dan pembantu yang boleh tolong isteri. Bila usia kandungan sudah masuk 7 ke 8 bulan, perut akan membesar dengan jayanya, isteri akan rasa cepat letih dan masa itu adalah masa yang sangat kritikal buat isteri untuk dapatkan masa rehat yang cukup. Jika isteri tidak mempunyai rehat yang cukup, ia akan memberi kesan kepada anak dalam kandungan.

Ketika usia kandungan Lisa 8 bulan, mungkin disebabkan Lisa terlalu aktif ke sana sini, terdapat Braxton hicks contraction iaitu fake contraction. Ia sering berlaku pada usia kandungan 7 hingga 8 bulan. Masa itu, Lisa terus pergi ke hospital untuk check up sebab ingatkan dah nak bersalin tapi rupanya ia hanyalah braxton hicks. Doktor nasihatkan Lisa untuk bed rest selama 2 hingga 3 minggu sementara nak tunggu usia kandungan masuk 9 bulan.

Tak sangka bila usia kandungan mencecah 36 minggu, lagi sekali Lisa rasa contraction yang sangat kuat selepas pulang dari shopping mall. Mungkin terlalu banyak berjalan, kandungan pun tak sabar dah nak keluar. Sampai rumah, bila Lisa bagitahu kepada mak pasal contraction mak suruh Lisa pergi hospital dan cek bukaan.

Tibanya di hospital doktor sahkan bukaan sudah capai 2cm dan kemungkinan besar akan bersalin keeseokan harinya. 











No comments:

Powered by Blogger.