Kisah Qaisarah Kena Kuning Berpanjangan


June 25, 2019
Selepas saja Qaisarah dilahirkan, keesokannya Lisa discharge dari Klinik Bersalin Dr. Raoofah. Pada hari Sabtu,kami diminta untuk pergi ke klinik kerajaan yang berdekatan untuk melapor diri serta daftarkan Qaisarah untuk dicek oleh nurse yang bertugas. Tiba di klinik, nurse tengok mata dan kulit Qaisarah warna kuning dan mereka terus ambil sample darah.

Didapati bacaan kuning Qaisarah agak tinggi. Maka bermulalah fasa ulang alik ke klinik serta ke hospital setiap hari. Jika bacaan kuning di klinik agak tinggi maka,mereka akan suruh bawa anak ke hospital untuk melihat bacaan yang lebih tepat.

Dengan keadaan yang tengah pantang dan masih tidak sihat sepenuhnya, kami terpaksa juga ulang alik ke klinik dan hospital. Sampaikan mak Lisa kata dah tak rupa pantang dah Lisa ni. Mujurlah Lisa ambil confinement lady untuk bantu Lisa dalam urusan berpantang.

Baca: Panduan Mengambil Confinement Lady

Pada hari kesepuluh bacaan kuning Qaisarah sangat tinggi iaitu lebih 215, maka dia kena tahan di wad kanak-kanak untuk dimasukkan dalam fototerapi. Bayangkanlah, kami langsung tak buat persiapan untuk masuk ke wad, maka semuanya jadi kelam kabut dan kebetulan pula mak ayah mertua Lisa datang jauh dari selangor semata-mata nak melawat Qaisarah tapi klinik wad tidak benarkan sesiapa melawat bayi kecuali ibu ayah si bayi.

Bila doktor arahkan kami masuk wad, suami Lisa terus pulang ke rumah yang mengambil masa setengah jam dari hospital. Segala keperluan Lisa dan Qaisarah disediakan oleh suami. Inilah pertama kali Lisa tidur berjauhan dengan Fareeq dan ini juga pertama kali Lisa timba pengalaman anak dimasukkan dalam fototerapi.





Allahuakbar..luluh jantung tengok anak dibaringkan dibawah lampu biru. Bila Lisa letakkan Qaisarah dalam bekas tersebut, mesti ada air mata yang mengalir. Lisa menangis bila tengok keadaan Qaisarah. Nurse yang datang ke katil,beri kata semangat untuk selalu menyusukan anak, kerana dengan susuan ibu itulah merupakan ubat mujarab bagi menurunkan bacaan kuning...InsyaALLAH...

Setiap sejam Lisa akan kejutkan Qaisarah untuk bangun menyusu. Sepanjang malam tu, Lisa tak tidur lena pun sebab tak nak terlepas sesi penyusuan yang sejam sekali.

Untuk pengetahuan anda yang baru ada pengalaman anak kena kuning, bayi ini akan sentiasa rasa mengantuk dan mereka akan sering lena. Anda kena kejut selalu supaya bayi akan minum susu dan bila banyak bayi minum susu ibu, dia akan kencing dan berak banyak. Dengan itulah cara bacaan kuning akan turun.

Semasa Lisa di wad, Qaisarah akan berak 2 jam sekali dan kencing sangatlah kerap.

Keesokan harinya, nurse mengambil darah Qaisarah untuk cek bacaan kuningnya. Setelah 2 jam berlalu, akhirnya result bacaan kuning dikeluarkan...Alhadulilah semakin menurun dan doktor discharge kami pada waktu tengahari.

Baca: My Second Pregnancy Journey

Episod bacaan kuning tinggi, tidak berakhir di situ sebabnya nurse akan sentiasa pantau setiap hari sehinggalah bacaan kuning tersebut betup-betul dibawah paras normal yang dibenarkan oleh pihak kesihatan.

Nurse akan cek bacaan kuning bayi setiap hari sehinggalah hari kesepuluh. Jika hari kesepuluh bacaan sudah normal maka bayi tidak perlu lagi untuk dibawa ke klinik tetapi jika bacaan masih tinggi, mereka akan minta ibu bapa bawa bayi ke klinik pada hari ke 15 dan 20.

Hari ke20, bacaan kuning Qaisarah menunjukkan semakin menurun maka Qaisarah tidak perlu lagi diambil darah dan sample air kencing.

Lisa rasa bersyukur sangat bila doktor kata Qaisarah sudah tidak perlu datang ke klinik.

Sebenarnya, nampak perkara ini sangat remeh iaitu kena berulang alik ke klinik semata-mata nakk ambil sample darah bayi untuk dilihat bacaan kuning. Tapi sebenarnya, ia sangat penting untuk pihak klinik monitor tahap kesihatan bayi.

Pesanan Lisa, bagi anda yang ada anak kena kuning, bersabarlah dan ikut saja arahan dari pihak kesihatan kerana mereka ingin yang terbaik buat anak kita.

Biarlah penat untuk beberapa hari saja, yang penting kesihatan anak itu lebih utama.

Sepanjang Qaisarah kena kuning, Lisa memang amalkan pelbagai cara dan petua bagi mengurangkan bacaan kuning dia termasuklah mandi kucai, mandi menggunakan buah yang dibeli dari kedai cina, beri jus anggur, sapukan aloe vera dan jemur Qaisarah di bawah cahaya matahari.

Tapi benarlah pakar kesihatan iaitu doktor dan nurse berkata bahawa cara yang mujarab untuk turunkan bacaan kuning bayi adalah dengan:


  • Menyusukn anak setiap sejam atau 2 jam sekali.
  • Biarkan anak kencing dan berak kerap kerana dengan cara itu sahaja bacaan kuning anak akan turun.




No comments:

Powered by Blogger.