5 Sebab Mengapa Anda Perlu Sarapan Pagi?

"Mulai hari ni saya nak kurus maka saya nak skip sarapan pagi dan saya nak makan sehari sekali sahaja. Lepas tu, nak minum air je sampai malam"
Adakah anda dalam golongan ini? Iaitu skipp breakfast atau tidak mengambil sarapan pagi hanya kerana nak kurus. Anda takut nak ambil sarapan sebab takut gemuk. Mungkin ada di kalangan kita mempunyai pemikiran tersebut.
Sebenarnya, sebelum saya mulakan gaya hidup aktif dan sihat , saya mempunyai pemikiran tersebut. Di mana, saya nak kurus maka saya tak ambil sarapan pagi. Sebenarnya , sarapan pagi itulah yang sangat penting sebab pagi-pagi lagi badan kita perlukan tenaga atau dinamakan sebagai kalori untuk menjana tenaga dan memberi tubuh badan kita bekerja dengan lebih baik. Tetapi, anda perlu berhati-hati jenis makanan apa yang anda ambil untuk sarapan pagi. Jika sarapan pagi anda adalah seperti nasi lemak, roti canai, mee goreng mahupun makanan yang tinggi karbohidrat dan lemak maka, anda akan sukar untuk kurus dan mengekalkan gaya hidup sihat.
Pada waktu pagi, sangat penting makanan yang anda berikan. Jika anda beri makanan yang salah pada badan sebab itulah, badan anda akan beri tindakan negatif contohnya anda akan rasa mengantuk pada pukul 10 atau 11 pagi, anda akan rasa cepat letih, kulit anda semakin kusam dan berminyak dan anda juga tidak bersemangat di awal pagi. Dan jika anda tidak bersarapan pagi atau mengambil sarapan pagi yang salah maka berat badan anda akan cepat naik.
Di sini, saya kongsikan mengapa anda wajib bersarapan pagi.
  1. Untuk beri badan menjana tenaga dengan lebih baik dan tidak lemah.
  2. Supaya sel-sel badan dibekalkan dengan nutrisi dan vitamin.
  3. Amalan gaya hidup sihat dan aktif
  4. Salah satu cara untuk tingkatkan metabolisme badan 
  5. Sebagai permulaan hari yang bagus.

Badan kita perlukan nutrisi dan vitamin yang baik untuk badan bukan sekadar karbohidrat dan lemak. Nutrisi dan vitamin ini lah yang akan membantu tubuh badan kita menjadi lebih sihat dan bertenaga. Sel-sel badan kita juga perlukan nutrisi dan vitamin. Diibaratkan nutrisi dan vitamin ini adalah minyak pelincir untuk mesin badan kita. Supaya badan kita bekerja dengan lebih baik dan bagus.
Jika ditanya bagaimana nak tahu nutrisi dan vitamin tu banyak macam dan makanan jenis apa yang sepatutnya diambil di waktu pagi sebagai sarapan?
Ia seolah-olah bersamaan 7 jenis sayur dan 7 jenis buah yang badan kita perlukan untuk sarapan pagi. Maka, anda perlu bijak memilih jenis sarapan pagi anda.
Saya sebagai seorang coach dan mempunyai pengalaman dalam bidang pengurusan berat badanlebih 6 tahun, saya sendiri mengamalkan nutrisi shake herbalife (saya adalah coach herbalife) di mana ia sudah terbukti berkesan dan selamat. Ia mudah untuk disediakan pada waktu pagi. Nutrisi herbalife ini, sudah menjadi makanan no.1 di dunia dalam makanan gantian untuk sarapan pagi dan makan malam. Maka, jika anda sangat busy dan buntu untuk pilih makanan jenis apa untuk sarapan pagi maka, saya amat sarankan anda memilih shake nutrisi herbalife sebagai makanan gantian sarapan pagi dan makan malam anda.
Tambahan pula ia rendah kalori dan tinggi nutrisi dan vitamin.
Sepanjang saya amalkan nutrisi herbalife ini, banyak tindakan positif yang berlaku ke atas badan saya antaranya, saya berjaya turun 20kg dengan cara selamat dan berkesan serta saya lebih bertenaga dan fitness level juga meningkat.
Semoga perkongsian ini, memberi manfaat kepada anda yang masih mencari-cari makanan yang baik untuk badan bagi sarapan pagi sihat.
InsyaALLAh saya akan menulis lebih lanjut mengenai sarapan pagi ini, di mana apa kaitan sarapan pagi dengan punca kita memepunyai risiko penyakit 3 serangkai iaitu kencing manis, darah tinggi serta jantung.
Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai program turun berat badan yang saya sedang jalankan dan anda ingin menjadi sebahagian team kami boleh hubungi saya Coach Lisa 0129232202.

No comments:

Post a Comment