info sihat:kenapa susah nak turun berat?


January 22, 2015
Assalamualaikum w.b.t

Ha mesti semua ternganga kan bila aku keluarkan entry ni. Oke tutup mulut nanti lalat masuk. Heheh..

Ini aku cerita pun mengikut pengalaman aku sendiri. Kenapa la susah sangat nak turun berat  badan bila gunakan herbalife ni?

Adakah salah product?
Adakah salah coach?
Atau adakah salah keluarga atau kawan-kawan yang sering ajak kita keluar makan?

Jom muhasabah diri kita sendiri, dulu aku siap kutuk bagai kat coach await la aku tak turun berat tapi sebenarnya........

Ha nak tahu, senang je kenapa kita susah sangat nak turun berat.

1) Tidak menggunakan kuantiti product yang cukup.

Contohnya, shake herbalife adalah makanan gantian untuk pagi dan malam bagi orang yang nak turun berat dengan segera dan selamat. Tapi kalau kita kadang-kadang ambil shake, kadang-kadang tak ambil, rasa-rasanya berat kita akan tu
run tak?

2)Tidak cukup minum air

Kalau kita tak ambil herbalife sekali pun, kita mesti cukup minum air. Kalau tak,memang susah nak turun berat. Sebab ada yang cakap kat aku, minum herbalife kena banyak minum air ye? Setiap badan kita wajib la sekurang-kurangnya minum air 2 litre sehari bersamaan 8 gelas air mineral, lagi banyak lagi bagus. Bukannya 2 litre air sirap tau. Bayangkan, saluran longkang banyak sampah sarap, kalau kita jirus air guna paip kecil dan paip bomba,rasa-rasanya paip yg mana akan boleh menggerakkan sampah sarap sertsebut? Sampah sarap diibaratkan lemak dalam badan kita. Kuantiti air yg kita minum diibaratkan jenis paip tersebut.

Ini sekadar fakta mengenai air:

Secara puratanya, badan seorang dewasa mengandungi hampir 70 % air. Di antaranya bahagian badan yang paling banyak mengandungi air adalah :

* 95% air terkandung di bahagian Otak manusia.
* 90% air berada dalam peparu
* 82% air terkandung di dalam darah

Walau bagaimanapun dianggarkan sebanyak 2.5 liter air yang terkandung di dalam badan akan hilang akibat daripada perkara-perkara seperti berikut:

* 1.5 liter melalui pembuangan air kencing
* 0.7 liter melalui perpeluhan dan penafasan
* 0.2 liter melalui proses respirasi
* 0.1 liter melalui sejatan daripada permukaan kulit.

Kehilangan air ataupun kekurangan air yang tinggi di dalam badan akan menyebabkan berlakunya kekurangan kepada badan anda. Kehilangan yang berlaku ini mestilah digantikan segera sistem badan dapat beroperasi dengan baik.


3) Terlalu besar portions makanan kita.


Contoh yang senang, makan tengahri sepatutnya kuantiti nasi sebesar genggam tangan kita atau lebih kurang 2 senduk tapi kita ambil kuantiti nasi sampai membumbung. So,itu dikira portions yang banyak. Mungkin kita cakap, 'saya ambil nasi sekali sehari je,kenapa tak turun berat pun?'. Sebabnya, sekali kita ambil dalam kuantiti yang besar. Petua dari coach aku, ambil pinggan yang kecil sahaja, so kita akan nampak nasi kita sudah banyak sebab dah penuhi ruangan, tapi kalau kita ambil pinggan besar mesti kita pun nak penuhi ruangan kosong, so portion tu besar jadinya. Dapat imagine tak apa yang aku nak sampaikan... hahahah...dah berbelit pula aku cakapkan. Kalau tak faham boleh call aku.







P/S: lagi bagus turun berat bukan setakat bergantung kepada pemakanan harian, tapi ditambah lagi dengan senaman ringkas. Dapat 3 kali seminggu pun dah cukup. Ingat ye 80% nutrition dan 20% adalah exercise.

Ini antara orang yang aku coach dan teman-teman seperjuangan yang serius nak ubah diri dan kesihatan mereka.
Testimoni SEBELUM dan SELEPAS menggunakan HERBALIFE


"Keputusan adalah tidak tipikal. Hasil individu mungkin berbeza-beza"


"Keputusan adalah tidak tipikal. Hasil individu mungkin berbeza-beza"


"Keputusan adalah tidak tipikal. Hasil individu mungkin berbeza-beza"



Ahli Bebas Herbalife & Jurulatih Kesihatan Anda
Lisa 019-3749822
Amer 013-9152257

No comments:

Powered by Blogger.