Ibu Bekerjaya Dan Surirumah


November 05, 2014
Assalamualaikum w.b.t

Am i too young to discuss dis topic? Nop, ak pun akan jadi mama-to-be... Sejak-sejak tengah tunggu due ni, banyak pula kan masa aku tengok tv, so banyak isu semasa yang aku dapat. Siapa kata tengok tv, perkara yang tidak berfaedah. hallooo... it depends on us, u choose what u want to watch, either good input or not. Simple kan. Topic ni tiba-tiba jadi hangat diperkatakan, almaklum sejak kes naik harga barang lah, GST lah dan bagai.

Aku ingat lagi, waktu sekolah menengah, ada seorang senior aku ni, alim dan pandai gila, kira top scorer . Then, ada satu sesi suai kenal, kami diminta untuk beritahu cita-cita kami bila dah besar nanti. She told us, her ambition is Housewife, fulltime housewife... what???? ada yang macam nak tergelak,ada yang buat muka terkejut dan ada juga buat muka ala-ala kagum. Aku dalam group yang muka ala-ala kagum sambil tu otak fikir 'biar betul akak ni, wujud lagi ke zaman sekarang kerjaya housewife?' Thats 6 years back. 

Bila aku ada terbaca blog2 orang ramai dan aku ada juga join group2 wanita ni(phewww...macam tak percaya aku kini sudah bertukar title from gurl to woman), ada yang menyokong zaman sekarang wanita sepatutnya perlu bekerjaya dan tak kurang juga menyokong wanita sepatutnya menjadi surirumah. They have own reason kenapa berpendapat sedemikian may be base on their own experience or their surrounding. Kita tak boleh kata, dia betul dia ni salah. Ada pros and cons.

If u ask my opinion, frankly aku cakap, aku dapat simpulkan 2 things from this topic.

Pengorbanan dan Kepuasan

Sacrifice and Satisfaction


For those yang masih keliru sama ada nak berhenti kerja atau tidak berdasarkan keadaan keluarga atau golongan yang dari surirumah keliru sama ada ingin bekerja semula disebabkan faktor ekonomi,,  cuba korang senaraikan apa pengorbanan dan cabaran yang perlu dilakukan.

Sebagai contoh, pengorbanan yang perlu dilakukan oleh ibu bekerjaya seperti, balik kerja terus dah kena memasak untuk anak dan suami, pergi kerja awal dan pulang lewat, perlu bangun awal untuk menyiapkan keperluan keluarga, menyerahkan tugas mendidik 90% kepada pengasuh atau penjaga, kurang masa bersama keluarga hanya ada masa waktu cuti, dan sebagainya.

Bagi ibu surirumah pula, antara pengorbanan yang perlu dilakukan adalah mungkin dari segi kewangan hanya cukup2 sahaja, masa untuk bersosial dengan teman di luar sana kurang kerana banyak menghabiskan masa bersama anak dan sebagainya.

Bila kita kata tentang satisfaction pula, can we ask ourself, what u want in ur life? Apa yang membuatkan diri kita ni puas dalam kehidupan? Adakah apabila kita mempunyai duit yang banyak membuatkan diri kita puas? Atau mempunyai kehidupan yang selesa kita berasa puas? Atau mempunyai anak-anak yang baik dan keluarga harmoni membuat kita berasa puas? Setiap orang berlainan kepuasan dalam kehidupan. Pendapat kita berbeza. itulah uniknya ciptaan Allah, the Creator.

Bila kita tahu the purpose of our life is then senang nak buat decision. Pray to ALLAH, minta His guidance. If bekerja adalah the best for our life then ease this journey but if not please give us petunjuk.

Pada zaman kini, yang aku lihat it doesn't matter u'r housewife or not and the money is not the issue bcoz ramai kenalan aku yang surirumah tapi mempunyai kerjaya iaitu businesswoman. Ada juga di kalngan mereka income beriban dan ada tu income more than their husband tapi kerjanya duduk rumah je pon. Kira work from home. Online business .Pokok pangkalnya balik kepada apa yang aku cakap tadi, pengorbanan dan kepuasan hidup.

Teori Maslow pun dah kata tentang perkara ni,


our satisfaction or self-actualization leads our action and decision.


Itu sahaja yang dapat aku beri pendapat dan berkongsi pengalaman sendiri dan orang keliling aku, selebihnya terpulang kepada kita. Kehidupan masing-masing dan situasi kita berbeza-beza, dan jangan sesekali compare our life with other people takut2 kita akan jadi manusia yang tak bersyukur dan always mengeluh.

Terima kasih spend time reading this entry.

2 comments:

  1. Salam Singgah...

    pada saya kalau suami berkerjaya besar... isteri harus jadi surirumah kalau sudah beranak lebih dari 2 orang... nanti semua tak terpegang...

    my 2 sen

    ReplyDelete

Powered by Blogger.