Perkahwinan: Memberi itu Permulaan


June 16, 2014
Assalamualaikum w.b.t

Semoga pembaca sekalian sentiasa di bawah rahmat dan hidayahNYA.

Selamat Petang!!! Feel Good and Feel Better!!!

Almost 2 weeks aku tak conteng blog ni kan, disebabkan kengkangan masa kot(ayat standard untuk lepaskan diri..huhuhu)

Pejam celik pejam lagi dan celik balik, usia perkahwinan aku dah menjangkau 5 bulan dan usia kandungan aku sekarang 4 bulan dah. Alam perkahwinan sangat berbeza dengan zaman remaja dan zaman kanak-kanak dulu. Pemikiran, jiwa dan diri tidak sama bagai bumi dan langit.

Aku ingat lagi ada satu ceramah tu kalau tak silap rancangan Tanyalah Ustaz(favourite mak aku) kata,

5 Tahun pertama
-Salam perkenalan.
-Pergaduhan sering berlaku kerana mahukan keserasian.
-kewangan masih tidak stabil
-Pelbagai dugaan akan datang dan pergi.
-Proses belajar menjadi seorang sumai/isteri

5 Tahun Kedua
- Salam Mesra
-Pergaduhan kurang berlaku kerana keserasian makin bertambah serasi dan fahami pasangan di antara satu sama lain.
-Kewangan semakin stabil.
-Anak penyatu hubungan cinta
-Sudah tahu tanggungjawab masing-masing

5 Tahun Ketiga
- Salam kebahagiaan.
-InsyaALLAH pergaduhan sangat-sangatlah kurang sebab umur semakin matang bersama dengan usia perkahwinan.
- Kewangan sudah stabil.
-Lebih tertumpu kepada pembesaran anak-anak.
- Lebih banyak memberi dari menerima.

Bila aku berbual dengan mak abah, memang betul pun fasa-fasa ni... Aku sendiri lihat perubahannya dengan keadaan orang sekeliling aku. Tidak hairanlah aku yang tak sampai setahun janggung ni pun mula alaminya, tapi di sini aku lebih nak berkongsi tentang 'Memberi itu satu permulaan'.

Dalam hubungan suami isteri perlu lebih banyak memberi dari menerima...Dalam Herbalife, yang aku belajar kita perlu deposit dulu baru boleh withdraw. Contohnya,

Jika suami/isteri tak tahu nak romantik, kita sebagai pasangan mengajarnya menjadi seorang yang romantik
Jika sumai/isteri kita tak tahu tentang beribadah kepada ALLAH, kita yang perlu mengajarnya,
Jika suami/isteri kita tak tahu bagaimana nak berkomunikasi dengan cara baik, kita yang perlu memberitahunya,
Kita yang perlu mulakan. Sentiasa mempunyai sifat memberi dan jangan sesekali-kali mengharapkan balasan. Dan jangan sesekali marah kepada pasangan sebab kadang-kadang fikiran si suami lain dengan fikiran si isteri. Kalau nak tahu lebih lanjut better baca buku ' MEN ARE FROM MARS AND WOMAN ARE FROM VENUS'.

Inilah salah satu buku yang suami aku hadiahkan sebelum berkahwin, suapaya kami masing-masing faham tentang pemikiran masing-masing. Tapi dalam hubungan tipulah kalau kata tidak bergaduh, it's normal rite? siapa suami isteri yang tak pernah bergaduh, something wrong somewhere with your relationship...hehehe...kadang-kadang sebab parking pun kami boleh bergaduh, tapi itu yang membuatkan hubungan kita lebih rapat. 

Aku ingat lagi, aku pernah jumpa dengan pasangan yang sangat romantik. mereka amsih muda. si lelaki pakai kopiah dan si isteri pakai tudung labuh, pegang tangan ke mana-mana. Terus aku pasang impian, suatu hari nanti aku akan pegang tangan suami aku ke mana-mana. So bila lepas kahwin, aku memang pegang tangan dia, lagi pun dah halal so tak kisah pun....hehheh... Tapi ada juga suara kata,

 " ala baru kahwin memang macam tu, tengok lah nanti ada ramai anak mesti dah tak pegang"

Tapi bagi aku, melentur buluh biar dari rebungnya. Hubungan kami ni diibarat seperti rebung dan waktu inilah nak mendidik diri untuk belajar romantik...ahahhaa...takkan dah tua nanti baru nak romantik. aku suka sangat tengok ada sepasang suami isteri  mungkin dalm lingkungan 60 tahun ke atas, mak cik dan pak cik ni duduk tak jauh dari meja makan kami, dorang siap suap menyuap, dan bila berjalan saling berpegang tangan. bila berdua, si suami menyanyikan lagu P.ramlee. ha!!! Romantikkan.




Dalam hubungan perkahwinan, kita yang perlu mulakan tanpa mengharapkan pasangan. Keapada sesiapa yang sudah berkahwin tahniah diucapkan dan kepada yang masih belum temui jodoh, cepat-cepat pasang niat bila nak berkahwin sebab itu pun salah satu Law of Attraction.

Doakan kami supaya bahagia hingga ke Jannah.

No comments:

Powered by Blogger.